Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

Στην έκθεση του γνωστού Αμερικανού φωτογράφου Robert McCabe στην γκαλερί Citronne, παρουσιάστηκαν 50 ασπρόμαυρες φωτογραφίες με θέμα τα «Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια, 1954-64».

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Με κέντρο την θάλασσα, οι φωτογραφίες αποτυπώνουν το φυσικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Μεταπολεμικής Ελλάδας. Τα ξύλινα καΐκια, έκφραση μιας τέχνης από άλλους καιρούς, αποπνέουν την σχέση του ανθρώπου με την θάλασσα, ανακαλούν το παρελθόν και εγείρουν την νοσταλγία για ένα άλλο τρόπο ζωής.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
O Robert A. ΜcCabe συνεχίζει την παράδοση των ξένων περιηγητών στην χώρα μας. Επηρεασμένος από τις κλασικές του σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον και τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, συγκρότησε ένα φωτογραφικό αρχείο της Ελλάδας της δεκαετίας 1950-60. Με την απόσταση του αλλοδαπού και την εγγύτητα του φιλέλληνα, κατέγραψε τον τόπο και τους ανθρώπους, καλύπτοντας ένα πλήρες θεματικό φάσμα: πορτραίτα, σκηνές της καθημερινής ζωής, τοπία, κτίσματα, καΐκια.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
Η έκθεση στην Citronne εστιάστηκε στις φωτογραφίες γύρω από την θάλασσα: θαλασσινά τοπία, «πορτραίτα» σκαφών, στιγμιότυπα από την καθημερινότητα. Η προσέγγιση του φωτογράφου είναι οι άνθρωποι και η ζωή τους, όπως την ορίζει η σχέση τους με την θάλασσα.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Οι φωτογραφίες απεικονίζουν την επιβίωση μετά από την καταστροφική δεκαετία του 1940, τον μόχθο, τον σκληρό αγώνα για την συνέχεια της ζωής. Το Αιγαίο, ανέκαθεν καθοριστικό στοιχείο της ελληνικής φύσης, έρχεται και επανέρχεται στο επίκεντρο της Ιστορίας, όπως άλλωστε συμβαίνει και σήμερα.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Τα γνώριμα ελληνικά νερά, με το ιστορικό και πολιτισμικό τους βάθος, δημιουργούν απαντοχές, πλαισιώνουν, προστατεύουν, εξασφαλίζουν.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
Η φωτογραφική προσέγγιση του McCabe δεν ολισθαίνει στο φολκλόρ ή τον «οριενταλισμό». Αντιμετωπίζει το ελληνικό φωτογραφικό αντικείμενο με πολιτισμική ισοτιμία.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Τα θέματα αποτυπώνουν την ερειπωμένη Ελλάδα του ’50, την φτώχεια, τις δυσκολίες, την προσπάθεια για παλινόρθωση. Ο φωτογράφος δεν αποδίδει τα θέματα αυτά συγκινησιακά ή με στερεότυπα. Αναζητεί την πνευματική ουσία, ό,τι βρίσκεται κάτω από το προφανές, χωρίς, όμως, να υποπίπτει σε μια ρομαντική θεώρηση της ανέχειας.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Τα πρόσωπα έχουν αξιοπρέπεια, συχνά ποζάρουν μετωπικά στο κέντρο της φωτογραφίας, κοιτούν κατάματα τον φωτογράφο και, κατ’ επέκταση, τον θεατή. Η ένταση την οποία εκπέμπουν οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες προβάλλει κλασικότητα.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Η προσεκτική επιλεκτική ιδιαιτερότητα της φωτογραφικής οπτικής καθιστά τις φωτογραφίες αυτές διαχρονικές, πάντα επίκαιρες.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
Οι φωτογραφίες επιδέχονται πολλές αναγνώσεις. Εκτός από τον αναμφισβήτητο χαρακτήρα τους ως ντοκουμέντα, οι φωτογραφίες του McCabe είναι, κατ’ αρχήν, καλλιτεχνικές δημιουργίες –με αυτή τους την ιδιότητα.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Χαρακτηρίζονται από ρεαλισμό, αλλά και μια σπάνια αισθητική ποιότητα. Εντάσσονται στην μακρά διεθνή παράδοση της μαυρόασπρης φωτογραφίας, που κυριάρχησε και εξελίχθηκε το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
Ο McCabe είναι φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη. Η αισθητική σημασία των φωτογραφιών του οφείλεται στην ικανότητα και την ευαισθησία του να διακρίνει την κομβική στιγμή, το κλάσμα του δευτερολέπτου.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Πότε, δηλαδή, πρέπει να πατήσει το κουμπί της φωτογραφικής μηχανής ώστε, αποτυπώνοντας την συγκεκριμένη διάταξη των μορφών, να προσδώσει την κατάλληλη έκφραση.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Για τον McCabe ένα απειροελάχιστο αντικείμενο και μια αμελητέα λεπτομέρεια μπορούν να καταστούν ένα σπουδαίο θέμα.
Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της
Το φωτογραφικό έργο – προσωπικό ημερολόγιο του ΜcCabe – δεν ορίζεται σαν μια αντικειμενική καταγραφή, ένα σύνηθες φωτογραφικό «ντοκουμέντο».

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

 

Πρόκειται για εικόνες με έντονη εικαστική υπόσταση, κάτοπτρα μιας εποχής καθοριστικής για την Ελλάδα και τους ανθρώπους της.

Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της Η Μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τα Αιγαιοπελαγίτικα Καΐκια της

Πατήστε: