Προορισμοί

Ένα θαύμα μηχανικής: Η μοναδική γέφυρα στην Ευρώπη πάνω σε ενεργό σεισμικό ρήγμα βρίσκεται στην Ελλάδα

advertisement

Μοιάζει με τρέλα να προσπαθήσεις να φτιάξεις γέφυρα πάνω σε ένα ενεργό σεισμικό ρήγμα. Όμως για τη σύγχρονη μηχανική, η τρέλα γίνεται πρόκληση και κάπως έτσι δημιουργούνται τα μικρά θαύματα..

Γιατί η γέφυρα του Χάρακα στην Κεφαλονιά αποτελεί ένα μικρό θαύμα της μηχανικής, μοναδικό στην Ευρώπη ίσως και σε ολόκληρο τον κόσμο, με πολλές ιδιομορφίες και πρωτιές.

Κατασκευάστηκε το 2017, κόστισε 7 εκατομμύρια ευρώ και είναι αντισεισμική, κατασκευάστηκε δηλαδή με τέτοιο τρόπο που να μπορεί να αντέξει σε οποιονδήποτε σεισμό. Με την δημιουργία της η Κεφαλονιά είδε επιτέλους το βόρειο κομμάτι της, να έρχεται και πάλι πιο… κοντά, τουλάχιστον κατά 30-40 λεπτά της ώρας ενώ έγινε ξανά προσβάσιμος ο δρόμος με την ωραιότερη θέα του νησιού πάνω από τον Μύρτο και την Άσσο!

Ουσιαστικά η γέφυρα είναι χτισμένη πάνω σε ένα ενεργό σεισμικό ρήγμα, το συνολικό μήκος του οποίου φτάνει τα 80 μέτρα. Η γέφυρα είναι η μοναδική στην Ευρώπη (ίσως και στον κόσμο) που καλείται να γεφυρώσει, όχι ένα ποτάμι ή άλλους δρόμους ή έναν γκρεμό, αλλά ένα ενεργό ρήγμα.

Το ειδικό δίχτυ της βραχοπροστασίας που τοποθετήθηκε με ελικόπτερο – kefalonitikanea.gr

Η γέφυρα που χορεύει στους ρυθμούς του Εγκέλαδου

Η γέφυρα κατασκευάστηκε στην επαρχιακή οδό Αργοστολίου – Φισκάρδου προκειμένου να αποκατασταθεί τμήμα της, το οποίο είχε υποχωρήσει λόγω τεκτονικού ρήγματος, αφήνοντας μόνο μια λωρίδα κυκλοφορίας.

Το συνολικό μήκος της γέφυρας είναι 82 μέτρα ενώ το πλάτος του καταστρώματος είναι 13,80 μέτρα αποτελούμενο από ζώνη κυκλοφορίας πλάτους 10,00 μέτρα, πεζοδρόμια εκατέρωθεν πλάτους 1,9 μέτρα με στηθαίο και προστατευτικό κιγκλίδωμα.

advertisement

“Η γέφυρα στηρίζεται στο στερεό κομμάτι έξω από το ρήγμα. Ακόμα κι αν υποχωρήσει ένα κομμάτι του ρήγματος, είναι έτσι κατασκευασμένη ώστε να παραμείνει στη θέση της. Άλλωστε φτιάχτηκε για να αντέχει σεισμικές επιταχύνσεις που φτάνουν το 0,45 g”, έχει πει ο Παναγής Δρακουλόγκωνας, ο άνθρωπος που πήρε επάνω του το μεγαλύτερο μέρος του έργου.

kefalonitikanea.gr

Η γέφυρα πατάει πάνω σε 4 ειδικά εφέδρανα, τα οποία επιτρέπουν οριζόντια ολίσθηση μέχρι μισό μέτρο. Με λίγα λόγια η γέφυρα είναι κατασκευασμένη να «χορεύει» πάνω από το έδαφος, όταν ο Εγκέλαδος έχει… κέφια.

Εργασίες κατασκευής – liaromatis

Μεγάλη προσοχή έχει δοθεί και στο θέμα της υδραυλικής προστασίας της γέφυρας εμποδίζοντας τα νερά της βροχής να λιμνάζουν πάνω σ’ αυτή ή να δημιουργούν χειμάρρους που φθείρουν το έργο. Τα νερά, μέσα από χαντάκια που δημιουργήθηκαν στο βουνό, συγκεντρώνονται και κατευθύνονται σε αγωγό δημιουργώντας ένα ιδιότυπο bypass. 

Δείτε στο βίντεο πως κατασκευάστηκε η γέφυρα του Χάρακα

Η γέφυρα του Χάρακα όπως είναι σήμερα


advertisement
Back to top button