Αφιέρωμα

Ένα Μετρό μοναδικό στην Ευρώπη: Εντυπωσιακές εικόνες από τον αρχαιολογικό θησαυρό στον σταθμό Βενιζέλου

advertisement

Η Θεσσαλονίκη, πόλη με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, αποκτά έναν σταθμό μετρό που ξεπερνά τον ρόλο ενός απλού συγκοινωνιακού κόμβου. Ο σταθμός Βενιζέλου αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της πόλης και είναι μια εντυπωσιακή σύνθεση σύγχρονης τεχνολογίας και αρχαιολογικής ανάδειξης.

Οι ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν κατά την κατασκευή του έφεραν στο φως μια ζωντανή εικόνα της πόλης κατά τη βυζαντινή και ρωμαϊκή περίοδο. Εμπορικοί δρόμοι, καταστήματα, υποδομές και αντικείμενα της καθημερινότητας ανασυνθέτουν την εικόνα της ζωής στο κέντρο της πόλης πριν από αιώνες.

Οι πρώτοι επισκέπτες του σταθμού Βενιζέλου στο Μετρό Θεσσαλονίκης ήταν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Στο σημείο τους υποδέχθηκε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία τους ξενάγησε στον εντυπωσιακό αρχαιολογικό χώρο και στα ευρήματα των ανασκαφών. Τα ευρήματα αυτά υπήρξαν για χρόνια σημείο αντιπαραθέσεων και αντικείμενο δικαστικών προσφυγών.

Στον σταθμό Βενιζέλου, οι επισκέπτες και οι επιβάτες θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά τα μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα και να «ταξιδέψουν» νοερά στο εμπορικό κέντρο της πόλης, όπως ήταν κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο.

advertisement

Παρακολουθήστε στο ρεπορτάζ του Action24 εικόνες από τον σταθμό Βενιζέλου

Μενδώνη: «Ο σταθμός Βενιζέλου είναι μοναδικός στον κόσμο»

«Τα πάντα είναι έτοιμα. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι μοναδικός σταθμός στον κόσμο. Έχουμε έναν αρχαιολογικό χώρο που είναι περίπου 1.300 τ.μ. στην επιφάνεια του, που είναι ενσωματωμένος στο τεχνικό έργο, δεν υπάρχει αυτό αλλού στον κόσμο, με τις αρχαιότητες οι οποίες είναι αναδεδειγμένες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Είναι μοναδικός και ο καλύτερος σταθμός μετρό στον κόσμο. Το έργο ήταν τεχνικά δύσκολο και το αρχαιολογικό κομμάτι είναι ένα εντελώς καινοτόμο έργο, όπου αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά. Καταρχήν αποσπάστηκαν προσωρινά οι αρχαιότητες που καλύπτουν περίπου 1.300 τ.μ στην επιφάνεια τους, είναι ένα λουτρό δημόσιο της πόλης, μια πλατεία, μια σειρά από καταστήματα, από κάτω από την επιφάνεια, υπάρχουν περίπου 2.500 τ.μ. που αποσπάστηκαν και επανατοποθετήθηκαν ακριβώς έτσι όπως ήταν στην προτέρα τους φάση.

Στο μετρό της Θεσσαλονίκης έγινε ίσως η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που έχει γίνει στην Ελλάδα, είναι μια τεράστια αρχαιολογική τομή που τέμνει την πόλη και έχει αποδώσει σημαντικά επιστημονικά στοιχεία. Καταρχήν ξέρουμε πια πως ήταν ο προσανατολισμός της Θεσσαλονίκης του Κάσσανδρου, η πόλη πήγαινε προς τη θάλασσα. Η πόλη ήταν πολύ μεγαλύτερη και στις διάφορες φάσεις της ήταν κοντά στην αρχιτεκτονική της Κωνσταντινούπολης, αλλά και σε πρωιμότερες φάσεις των μεγάλων πόλεων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και μεταγενέστερα από τη Μικρά Ασία.

Όταν ήμουν γενική γραμματέας το 2013 είχε ολοκληρωθεί σχεδόν η ανασκαφή και στο σταθμό Αγίας Σοφίας και στο σταθμό της Βενιζέλου και είχε παρθεί η πρώτη απόφαση για την προσωρινή απόσπαση, έγιναν στη συνέχεια οι προσφυγές στο ΣτΕ, το Υπουργείο πολιτισμού δικαιώθηκε από τις δύο αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. Έγινε ένα τιτάνιο επιστημονικό έργο στο σχεδιασμό της προσωρινής απόσπασης και της επανατοποθέτησης. Το μετρό δεν θα μπορούσε να κατασκευαστεί έτσι όπως είχε προγραμματιστεί, αν τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου δεν είχαν αποσπαστεί προσωρινά για να επανατοποθετηθούν. Έχει γίνει όμως ένα εξαιρετικό έργο από όλους, χάρη στην αφοσίωση και του αναδόχου και της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, του υπουργείου υποδομών, του υπουργείου πολιτισμού, των αρχαιολόγων και επιστημόνων, στο οποίο θα έλεγα ότι κανείς, αν είναι καλόπιστος, θα δει αυτό που βλέπουμε κι εμείς» και πρόσθεσε:

Λ.Μενδώνη: «Μοναδικός ο σταθμός στη Βενιζέλου-Στο μετρό Θεσσαλονίκης ίσως η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που έχει γίνει στην Ελλάδα»

«Φτιάχνουμε και μουσεία, οι ανασκαφές έφεραν στο φως περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά κινητά ευρήματα. Πολλά από αυτά ξέρουμε ήδη που θα πάνε, θα πάνε στο κτίριο στρατωνισμού Α3, στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, εκεί γίνεται ένα μεγάλο μουσείο, στον περιβάλλοντα χώρο ήδη δημιουργείται ένας εκθεσιακός χώρος. Ετοιμάζουμε ένα δεύτερο μουσείο στο σταθμό σιντριβάνι, στο cross over. Παράλληλα έχουμε αρχαία και σε άλλους σταθμούς.

Η πιο δύσκολη στιγμή, ήταν εκεί που είχαμε τη μεγαλύτερη αγωνία, τη στιγμή που ξεκίνησε να εφαρμόζεται η απόσπαση των αρχαιοτήτων. Ήταν μια αγωνία που την έχουμε πάντα. Υπάρχει πάντα μια παράμετρος κινδύνου. Επανατοποθετήθηκαν όμως με υποδειγματικό τρόπο. Είμαι περήφανη, γιατί πήραμε όλοι ένα ρίσκο, το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο ξεκινώντας από εκείνη την ιστορική συνεδρίαση του Δεκεμβρίου 2019, γνωμοδότησε με σοφία και σωστό τρόπο. Η Θεσσαλονίκη ακούει χρόνια για το μετρό, επομένως και την παραμικρή δυσπιστία, τη θεωρώ δικαιολογημένη.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι έχουμε την πρώτη φάση της Θεσσαλονίκης, από τη θεμελίωσή της, έχουμε πλέον αρχαιότητες από το 416 π.Χ».

Όσον για τον αν μπορούσε να μιλήσει σήμερα με τον Κάσσανδρο, τι θα του έλεγε:

«Αν τον είχα απέναντι μου με την τεχνητή νοημοσύνη, θα του έλεγα να αισθάνεται υπερήφανος για την πόλη που αφιέρωσε στη γυναίκα του, τη Θεσσαλονίκη».

advertisement
Back to top button