«Αγία Μαύρα»: Την μοναδική πλωτή γέφυρα της Ελλάδας την έχουν φτιάξει Έλληνες
Θα έλεγε κανείς ότι με τόσα νησιά που έχει η χώρα μας να υπάρχουν περισσότερες πλωτές γέφυρες. Υπάρχει όμως μόνο μία η οποία κατασκευάστηκε το 1986 και είναι μάλιστα Ελληνικής κατασκευής.
Η μεταλλική πλωτή γέφυρα που ενώνει τη Λευκάδα, που κατά την αρχαιότητα δεν ήταν νησί, με την υπόλοιπη Ελλάδα ονομάζεται «Αγία Μαύρα» και κατασκευάστηκε έπειτα από απόφαση του νομαρχιακού συμβουλίου του νησιού, μια απόφαση που εγκρίθηκε την Άνοιξη του 1985.
Μέχρι το 1986 τα οχήματα μεταφέρονταν από την Λευκάδα στην Ηπειρωτική χώρα με αλυσιδοκίνητες σχεδίες (τις λεγόμενες “περαταριές”).
Τον Μάρτιο του 1985 το νομαρχιακό συμβούλιο Λευκάδας ενέκρινε την κατασκευή μιας πλωτής γέφυρας, με προϋπολογισμό 100.000.000 δραχμές (σε τιμές της εποχής εκείνης). Η μελέτη / σχεδιασμός της έγινε από Έλληνες τεχνικούς και έγινε προσπάθεια να μην αλλοιώσει το περιβάλλον.
Η κατασκευή της ανατέθηκε στην ελληνική εταιρία “Ναυπηγεία Ελευσίνας” και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 1986. Στη συνέχεια, μεταφέρθηκε στον δίαυλο της Λευκάδας όπου και τοποθετήθηκε, στη θέση “Κάστρο” της Λευκάδας. Στις 4 Οκτωβρίου 1986, παραδόθηκε στην κυκλοφορία.
Το βάρος της γέφυρας είναι 390 τόνοι και έχει συνολικό μήκος 71,008 μ. Το κυρίως τμήμα του σκάφους είναι μήκους 50,028 μ. και οι δύο καταπέλτες έχουν μήκος 10,490 μ. ο καθένας. Οι καταπέλτες σηκώνονται για να περάσουν βάρκες και πλοιάρια χωρίς κατάρτι και φυσικά όταν χρειαστεί να κινηθεί η γέφυρα για να εξυπηρετήσει τα μεγαλύτερα πλοία. Το ύψος που έχουν οι καταπέλτες από την επιφάνεια της θάλασσας είναι δύο μέτρα.
Το πλάτος του οδοστρώματος της Αγίας Μαύρας φτάνει στα εννέα μέτρα και για τη διέλευση των πεζών φέρει και πεζοδρόμια με το συνολικό πλάτος να φτάνει στα 11,39 μέτρα. Η πλωτή γέφυρα έχει τη δυνατότητα να κινείται και να περιστρέφεται αυτόνομα χωρίς την υποβοήθηση από κάποιο άλλο πλοίο χάρη στο ειδικό προωστήριο σύστημα που φέρει με την καμπίνα για τον καπετάνιο-χειριστή της να βρίσκεται στη μέση της γέφυρας, ενώ από εκεί ελέγχονται και τα υπόλοιπα συστήματα της.
Κάθε τέσσερα χρόνια η γέφυρα μεταφέρεται στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος για τις απαραίτητες διαδικασίες συντήρησης της και εκείνη την περίοδο τα αυτοκίνητα εξυπηρετούνται από «παντόφλα» που παίρνει τη θέση της και φέρει μπουκαπόρτες και στα δύο άκρα της.
Η πλωτή γέφυρα της Λευκάδας μπορεί να εξυπηρετήσει έως και 600 οχήματα ανά ώρα, ένα νούμερο δεκαπλάσιο σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων που μπορούσαν να εξυπηρετηθούν πριν από την κατασκευή και λειτουργία της (με αλυσιδοκίνητες σχεδίες), ενώ μπορεί να δεχτεί βάρος οχημάτων έως και 60 τόνους.