Home Πρόσωπα “Ανδρείος ο περί τον καλόν θάνατον αδεής”: Προτομή του Μάριου – Μιχαήλ...

“Ανδρείος ο περί τον καλόν θάνατον αδεής”: Προτομή του Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα τοποθετήθηκε στην Τρίπολη

«Ανδρείος ο περί τον καλόν θάνατον αδεής» («ανδρείος είναι αυτός που δεν φοβάται τον τιμημένο θάνατο»).

Με αυτή την φράση από τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη χαραγμένη στο βάθρο της ορειχάλκινης προτομής που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Παναγιώτης Λαμπρινίδης και τοποθετήθηκε τον Δεκέμβριο στην Τρίπολη, ταξιδεύει στην αιωνιότητα μαζί με τους άλλους Αθάνατους ήρωες της Πατρίδας, ο νεαρός Υποσμηναγός Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας.

Arcadiaportal.gr

Ο 29χρονος Υποσμηναγός ανασύρθηκε νεκρός μετά την πτώση του μαχητικού αεροσκάφους F-4 Phantom τον Ιανουάριο του 2023. Πρόκειται για τον συγκυβερνήτη του F-4 Phantom II της 338 Μοίρας, το οποίο εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση έχοντας απογειωθεί νωρίτερα από την 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα.

Ο 29χρονος Υποσμηναγός είχε καταγωγή από την Αρκαδία και το μεγάλο του όνειρο από μικρό παιδί ήταν να γίνει Ίκαρος. Δυστυχώς, η μοίρα του έπαιξε πολύ άσχημο παιχνίδι.

Κυβερνήτης ήταν ο 31χρονος Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης ο οποίος και αυτός έχασε τη ζωή του κατά την συντριβή.

Το χρονικό της πτώσης του F-4 Phantom

Όλα ξεκίνησαν το πρωί της Δευτέρας (30/01) όταν ο σχηματισμός δύο μαχητικών F-4 Phantom απογειώθηκε από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, πραγματοποιώντας εκπαιδευτική άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας», που σημαίνει πολύ χαμηλά ύψη.

Περίπου 8 μίλια δυτικά του Κατακόλου, ο επικεφαλής του σχηματισμού ενημέρωσε τον πως το ζευγάρι του είχε καταπέσει στη θάλασσα. Αμέσως σήμανε συναγερμός στην Πολεμική Αεροπορία, το Λιμενικό και όλες τις αρμόδιες Αρχές, ώστε να εντοπιστούν οι χειριστές του F-4 Phantom και το μαχητικό.

Αμέσως έσπευσαν στην περιοχή 2 ελικόπτερα ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, 1 ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος, ενώ σε μέγιστη ετοιμότητα ήταν και ένα C-130.

Αν και αρχικά υπήρξαν πληροφορίες πως ο Σμηναγός και ο Υποσμηναγός έχουν χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα εγκαταλείποντας το μαχητικό, τελικά έγινε γνωστό πως οι δύο Ίκαροι δεν πρόλαβαν να κάνουν χρήση του συστήματος ασφαλείας.

Η απαιτητική άσκηση που αποδείχτηκε μοιραία

Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν καρφωθεί το F-4 Phantom στο νερό, με τα έμπειρα στελέχη της HAF να αναλύουν κάθε πιθανό σενάριο.

Αυτοί που σίγουρα έχουν πιο καθαρή εικόνα για το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του δεύτερου F-4 Phantom που πετούσε σε σχηματισμό με το μοιραίο μαχητικό και μάλιστα ήταν ο επικεφαλής κατά την εκτέλεση της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας».

Όπως έχουμε αναφέρει, η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι αρκετά απαιτητική καθώς, εκτελείται μόλις 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για μία άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση κάθε δευτερόλεπτο. Δεν είναι πιο επικίνδυνη από άλλες, όπως γράφτηκε, είναι όμως «δύσκολη» μιας και το μαχητικό αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 800 χιλιόμετρα ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Παράλληλα, προκειμένου να «κρυφτεί» το μαχητικό από το εχθρικό ραντάρ, εκτελεί ελιγμούς και απότομες στροφές. Τι σημαίνει αυτό; Πως με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα, τα 100 μέτρα μέχρι τη θάλασσα διανύονται σε μόλις 2-3 δευτερόλεπτα. Αυτό εξηγεί και το γεγονός πως οι δύο χειριστές δεν πρόλαβαν να ενημερώσουν για το παραμικρό.

Τι συνέβη λοιπόν το πρωί της Δευτέρας (30/01) και το F-4 Phantom βρέθηκε στη θάλασσα; Ο σχηματισμός των δύο F-4 απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:05 και στις 10:30 πετούσε ήδη πάνω από τον Κυπαρισιακό κόλπο. Το μαχητικό με κυβερνήτη τον Σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη και συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Μιχαήλ Τουρούτσικα ακολουθούσε τον επικεφαλής του σχηματισμού εκτελώντας – όπως προβλέπεται – τους ελιγμούς και τις στροφές που «έδειχνε» το προπορευόμενο μαχητικό στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Ωστόσο, κάποια στιγμή και ενώ το μοιραίο F-4 φέρεται να είχε κληθεί να εκτελέσει μια κίνηση με ελαφρά κλήση, χάθηκε από το οπτικό πεδίο του επικεφαλής, ο οποίος δευτερόλεπτα μετά φέρεται να το είδε να συντρίβεται στη θάλασσα.