Αυτή είναι η πρώτη “λευκή σήραγγα” της Ελλάδας – Γιατί το χρώμα είναι τόσο σημαντικό
Η Ολυμπία Οδός, ο δρόμος που σήμερα μας οδηγεί από την Ελευσίνα μέχρι την Πάτρα (και μελλοντικά μέχρι τον Πύργο) είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που διαθέτει πέρα από σημαντικές οδικές υποδομές που εξασφαλίζουν την ασφάλεια και την ταχύτητα και μια σύγχρονη αντίληψη για τη λειτουργία.
Στον άξονα της Ολυμπίας Οδού έχουν εισαχθεί για πρώτη φορά στη χώρα τεχνολογίες όπως το νερό από τον αέρα, η αναλογική χρέωση διοδίων κ.α.
Με την ίδια λογική, η Ολυμπία Οδός προχώρησε σε ακόμα ένα πρωτοποριακό έργο περιβαλλοντικό αλλά και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας και ολοκλήρωσε την παρέμβαση για την πρώτη “λευκή σήραγγα” στη χώρα.
Στη σήραγγα “Θησέας” στην περιοχή της Κακιάς Σκάλας έγινε μια παρέμβαση που δεν την έχουμε ξαναδεί και ομολογουμένως το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Εκτός του ότι είχε βαφτεί στο παρελθόν λευκό μεγάλο τμήμα της τσιμεντένιας κάλυψης της σήραγγας, λευκό βάφτηκε και το οδόστρωμα.
Η παρέμβαση που δημιούργησε τη “λευκή σήραγγα” είναι πέρα από ένα προφανές καινοτομικό έργο αύξησης των επιπέδων οδικής ασφάλειας και ένα παράλληλα και ένα περιβαλλοντικό project.
Πρόκειται για μια καλή πρακτική, η οποία μέχρι σήμερα έχει εφαρμοστεί τόσο στην Γερμανία και την Αυστρία, σε σήραγγα μήκους μεγαλύτερου των 1.000 μέτρων, όσο και ευρέως στη Γαλλία, όπου η εφαρμογή επιφανειακών επικαλύψεων που κάνουν φωτεινότερη την επιφάνεια των σηράγγων έχει δώσει εδώ και πολλά χρόνια εξαιρετικά αποτελέσματα.
Ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος αυτής της πρακτικής είναι διπλός και προκύπτει αφενός από τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αφετέρου από την αποφυγή αντικατάστασης του ασφαλτοτάπητα, όπου και τα δύο μεταφράζονται σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και είναι σύμφωνα με την περιβαλλοντική πολιτική και τις δεσμεύσεις των μετόχων της Ολυμπίας Οδού (VINCI Concessions, Hochtief PPP Solutions, AVAX, TERNA, AKTOR) για το κλίμα και την κυκλική οικονομία.
Σημαντικά αποτελέσματα αναμένονται και στο επίπεδο οδικής ασφάλειας, όπου η πιο ανοιχτόχρωμη επιφάνεια οδοστρώματος δημιουργεί ένα πιο άνετο οδηγικό περιβάλλον. Επιπλέον τοποθετήθηκαν ανακλαστικός εξοπλισμός (μάτια γάτας) κάθε 10 μέτρα κατά μήκος του κρασπέδου και στις δύο πλευρές της σήραγγας, ενώ για να διατηρηθεί η αντίθεση διαγραμμίσεων στο νέο ανοιχτής απόχρωσης οδόστρωμα εφαρμόστηκε ένας συνδυασμός μαύρου πλαισίου με διακεκομμένη λευκή γραμμή στο εσωτερικό του.
Fabrice Breton: Έργο με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο
Εμπνευστής της ιδέας είναι ο Fabrice Breton, Chief Technical Officer της Ολυμπίας Οδού. Όπως σημειώνει στο ypodomes.com, “η πιλοτική δοκιμή για ανοιχτόχρωμη επιφάνεια οδοστρώματος υλοποιήθηκε με επιτυχία στη σήραγγα «Θησέας», για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ο θετικός περιβαλλοντικός αντίκτυπος αυτής της πρακτικής είναι διπλός και προκύπτει αφενός από τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, αφετέρου από την αποφυγή αντικατάστασης του ασφαλτοτάπητα, όπου και τα δύο μεταφράζονται σε μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και είναι σύμφωνα με την περιβαλλοντική πολιτική και τις δεσμεύσεις των μετόχων της Ολυμπίας Οδού (VINCI Concessions, Hochtief PPP Solutions, ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ) για το κλίμα και την κυκλική οικονομία”.
Μάλιστα όπως τονίζει ο κ.Breton, οι πρώτες μετρήσεις φωτισμού είναι πολλά υποσχόμενες, καθώς η εξοικονόμηση ενέργειας δείχνει να μπορεί να φτάσει έως και 50% της σημερινής μειωμένης λόγω φωτιστικών LED κατανάλωσης. “Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε στενά αυτή την πιλοτική εφαρμογή και μόλις επιβεβαιωθεί ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες χρώματος και σήμανσης οδοστρώματος, η καλή εμπειρία που καταγράφεται στις Ευρωπαϊκές Πρακτικές καταγράφεται και στη σήραγγα «Θησέας», η νέα τεχνική θα αναπτυχθεί και θα εφαρμοστεί σε άλλες σήραγγες της Ολυμπίας Οδού” επισημαίνει κλείνοντας.
Πως προέκυψε η ιδέα της “λευκής σήραγγας”
Στο ypodomes μίλησε για το θέμα και ο Γιώργος Πατεράκης, Traffic & Pavement Manager. Όπως αποκαλύπτει, πριν από περίπου ένα χρόνο ο Τεχνικός Διευθυντής κ. Fabrice Breton εξέθεσε στη Διεύθυνση την ιδέα της εφαρμογής της Λευκής ασφάλτου “with a twist”, σε συνέχεια κάποιας παρουσίασης υλικού για επισκευές οδοστρωμάτων. Το twist ήταν ότι δεν απαιτείται η αντικατάσταση του υφιστάμενου ασφαλτοτάπητα, όπως στην παραδοσιακή μέθοδο που εφαρμόζεται με επιτυχία σε χώρες όπως η Γαλλία η Ιταλία και η Αυστρία, αλλά η επίστρωση του υλικού αυτού, μετά από κατάλληλη τροποποίηση.
Αναφορικά με τον χρόνο που απαιτήθηκε και τους απαιτούμενους πόρους, ο κ.Πατεράκης ανέφερε πως “ο σχεδιασμός περιλάμβανε μια σειρά από στάδια, όπως την τροποποίηση της σύνθεσης, τη δημιουργία δοκιμαστικών πλακιδίων για τον έλεγχο των χαρακτηριστικών ανακλασιμότητας και τον έλεγχο των τεχνικών φυλλαδίων για την επιβεβαίωση των λειτουργικών χαρακτηριστικών. Παράλληλα έπρεπε να διευθετηθεί και το ζήτημα της διαγράμμισης η οποία, δεν θα μπορούσε να παραμείνει η γνωστή λευκή (σε λευκό φόντο) και της απαραίτητης κυκλοφοριακής ρύθμισης καθώς και η διεξαγωγή ελέγχων με βάση την διεθνή βιβλιογραφία. Το τελικό στάδιο αφορούσε την έγκριση της μελέτης από την Υπηρεσία του Δημοσίου. Για όλα τα παραπάνω ως Τεχνική Διεύθυνση της Ολυμπίας Οδού συνεργαστήκαμε με τους συμβούλους και τους εργολάβους μας επί 9 περίπου μήνες”.
Πόσες και ποιες ήταν οι φάσεις του έργου;
Η διαδικασία ήταν εντυπωσιακή και παρακάτω μπορείτε να δείτε το βίντεο από την πορεία της παρέμβασης αυτής με το τελικό αποτέλεσμα
Φωτογραφίες: Ολυμπία Οδός – Πηγή: ypodomes