Εισήγηση για πιστοποίηση Αγγλικών και Πληροφορικής ως προϋπόθεση για τη λήψη Εθνικού Απολυτηρίου
Αν περάσει η πρόταση θα προκληθεί τεράστιο «κύμα» προσφυγής μαθητών σε φροντιστήρια ξένων γλωσσών, καθώς οι υποψήφιοι δε θα μπορούν να λάβουν Εθνικό Απολυτήριο αν δεν έχουν πιστοποιηθεί στη γνώση των Αγγλικών και -ενδεχομένως- της Πληροφορικής!
Μια εισήγηση που αν υιοθετηθεί θα προκαλέσει «σάλο» στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχει δεχθεί ο υπουργός Παιδείας σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr σχετικά με τους σχεδιασμούς του για αλλαγές στις πανελλήνιες και θέσπιση Εθνικού Απολυτηρίου που θα υπολογίζεται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
Πηγές του υπουργείου Παιδείας ανέφεραν στο alfavita.gr ότι η εισήγηση αυτή, έρχεται σε συνέχεια προσπαθειών που εξελίσσονται από το 2017 για την ενσωμάτωση πιστοποίησης των Αγγλικών και -ενδεχομένως- της Πληροφορικής στο Εθνικό Απολυτήριο!
«Βόμβα» στα θεμέλια του Λυκείου
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι , εφόσον φυσικά υιοθετηθεί η πρόταση, για να λάβει ο απόφοιτος το Εθνικο Απολυτήριο, το οποίο θα συνυπολογίζεται για την πρόσβαση στα ΑΕΙ, θα πρέπει να έχει προηγουμένως πιστοποιηθεί, εντός του σχολείου, για τη γνώση Αγγλικών και (ίσως) Πληροφορικής.
Οπως είναι ευνόητο αν περάσει η πρόταση θα προκληθεί νέος σάλος, καθώς οι υποψήφιοι δε θα μπορούν να λάβουν Εθνικό Απολυτήριο αν δεν έχουν πιστοποιηθεί στη γνώση της α’ ξένης γλώσσας (αγγλικά) και της Πληροφορικής!
Και μπορεί η πιστοποίηση εντός του σχολείου να ακούγεται σαν κάτι καλό, όμως πρέπει κανείς να συνυπολογίσει ότι έτσι όπως λειτουργούν σημερα τα σχολεία, κανείς μαθητής δεν διδάσκεται πραγματικά τα Αγγλικά μέσα στα σχολεία, αλλά όλοι πηγαίνουν σε φροντιστήρια -και οι περισσότεροι λαμβάνουν πιστοποιήσεις ακόμα και επιπέδου προφίσιενσι, συχνά προτού καν φτάσουν στη Γ’ Λυκείου. Αρα αν εφαρμοστεί κάτι τέτοιο, το πρώτο που θα συμβεί είναι να σπρώξει ακόμα περισσότερους μαθητές στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών!
Συνεπώς για να εφαρμοστεί μια τέτοια πρόταση πρέπει να αλλάξουν πάρα πολλά μέσα στο σχολείο και στον τρόπο διδασκαλίας Αγγλικών και Πληροφορικής, αλλιώς θα οδηγήσει σε νέους αποκλεισμούς υποψηφίων από τα ΑΕΙ, λειτουργώντας σχεδόν όπως η ΕΒΕ, με την καθιέρωση της οποίας μειώθηκε και ο αριθμός των επιτυχόντων (περίπου 36.000 λιγότεροι τα τελευταία 3 χρόνια της εφαρμογής της ΕΒΕ)…
Πρόταση από το 2017
Η πρόταση αυτή, σε ό,τι αφορά τα Αγγλικά, δεν είναι καινούργια. Εχει ξαναπέσει στο τραπέζι τουλάχιστον από το 2017 , όταν ο τότε Πρόεδρος του ΙΕΠ, Γεράσιμος Κουζέλης είχε δηλώσει σε εκδήλωση ΕΛΜΕ:
“Θα ενσωματώσουμε την πιστοποίηση της Αγγλικής, ως πρώτης ξένης γλώσσας, εντός του σχολείου, ήδη στην Α Λυκείου και θα Θα δώσουμε τις δυνατότητα σε μαθητές να εκπαιδευτούν στη δεύτερη ξένη γλώσσα και μάλιστα στο επίπεδο των 6 ωρών στη Γ Λυκείου και των 4 ωρών στη Β Λυκείου. Αντιλαμβάνεστε πως δινει μια δυνατότητα πρωτόγνωρη να μάθει κανείς μια γλώσσα και μάλιστα δεύτερη ξένη γλώσσα στο σχολείο χωρίς να πληρώνει το φροντιστήριο”
Τότε η πρόταση δεν προχώρησε, όμως έχει επαναδιατυπωθεί από προπέρυσι, όταν αποφασίστηκε η εισαγωγή των αγγλικών στο Νηπιαγωγείο και εφέτος επανήλθε, με την Πληροφορική να προστίθεται. Εξάλλου αποτελεί και πρόταση του ΟΟΣΑ, καθώς δεν είναι τυχαίο ότι στον επόμενο διαγωνισμό PISA, οι μαθητές θα αξιολογηθούν –εκτός από τα τρία βασικά πεδία (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) – και στα αγγλικά και στο πεδίο των ψηφιακών δεξιοτήτων. Για τα δύο νέα πεδία θα οργανωθεί και πιλοτικός διαγωνισμός σε χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ (και στην Ελλάδα) μέσα στον επόμενο Απρίλιο.Στη χώρα μας στην πιλοτική εφαρμογή της έρευνας PISA (από 8 έως 26 Απριλίου 2024 ) θα συμμετάσχουν 43 δημόσια και ιδιωτικά Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια.
Πότε θα γίνουν οι αλλαγές
Οπως είπαμε και πριν, δεν είναι σίγουρο ότι εντέλει η πρόταση θα υιοθετηθεί, καθώς προκύπτουν πολλά προβλήματα. Πάντως οι όποιες αλλαγές προκρίνει ο κ.Πιερρακάκης θα ισχύσουν από το 2027 και θα αφορούν τους αθητές που θα φοιτήσουν το 2024-25 στην Α’ Λυκείου, θα αντιμετωπίσουν το νέο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέα – Ιωάννη Ζώρα.
Η βασική φιλοσοφία του νέου συστήματος, θα είναι η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου, από το οποίο σε κάποιο ποσοστό θα εξαρτάται η είσοδος στα πανεπιστήμια. Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο.
Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα «εθνικό απολυτήριο», που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου (ή από τις δυο τελευταίες) και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη. Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.