Πρόσωπα

Η ελληνική ιδέα που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να απολαμβάνουν τη θάλασσα

advertisement

Ο Ιγνάτιος Φωτίου και ο Γιώργος Σωτηριάδης ήθελαν οι δημιουργίες τους να βοηθούν άλλους ανθρώπους. Έτσι σχεδίασαν το SEATRAC, μία μη μόνιμη διάταξη που προσφέρει αυτόνομη πρόσβαση στη θάλασσα σε άτομα με κινητικές δυσκολίες.

 Η ελληνική ιδέα που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να απολαμβάνουν τη θάλασσα

Η αφορμή για τη σχεδίαση του Seatrac ήταν η συνάντησή τους, το 2009, με τον τότε αντινομάρχη Αχαΐας, Γεράσιμο Φεσσιάν, ο οποίος χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο από το 1998 και τους εξέφρασε την επιθυμία του να μπορέσει να έχει ξανά πρόσβαση στη θάλασσα.

Ο Ιγνάτιος Φωτίου έκανε μια σύντομη αναζήτηση στο διαδίκτυο για να βρει κάποιο μηχάνημα και μόλις είδε ότι κάτι τέτοιο δεν υπάρχει, χρειάστηκε μόνο μία σύντομη συζήτηση με τον Γιώργο Σωτηριάδη και τον Βασίλη Κωστόπουλο για να αποφασίσουν να το φτιάξουν οι ίδιοι.

Το 2012 δημιουργήθηκε η εταιρεία ΤΟΒΕΑ, ως τεχνοβλαστός του Πανεπιστημίου Πατρών, με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την κατασκευή και την προώθηση μηχανολογικών εφαρμογών που έχουν ως στόχο τη βελτίωση της ζωής ανθρώπων με αναπηρία.

Η λειτουργία του Seatrac, που αποτελεί παγκόσμια πατέντα, είναι απλή: ένας μηχανισμός αποτελούμενος από ράγες, πάνω στις οποίες κινείται ένα ειδικά διαμορφωμένο κάθισμα. Ο χρήστης, πατώντας ένα κουμπί στο τηλεχειριστήριό του, μεταφέρεται από την παραλία μέσα στο νερό σε ασφαλές βάθος. Μόλις τελειώσει το μπάνιο του, επιβιβάζεται στην καρέκλα και, πατώντας πάλι ένα κουμπί, επιστρέφει στη στεριά.

advertisement
 Η ελληνική ιδέα που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να απολαμβάνουν τη θάλασσα

Το 2017 τοποθετήθηκαν συνολικά 61 μηχανήματα. Το 2016 χρησιμοποιήθηκε περίπου 8.000 φορές και το 2017 περισσότερες από 13.000 φορές.

Ο Ιγνάτιος Φωτίου ιδρυτής της ελληνικής επιχείρησης TOBEA, που αναδείχθηκε φιναλίστ του παγκόσμιου διαγωνισμού και θα διεκδικήσει μέρος της χρηματοδότησης ύψους ενός εκατομμυρίου δολαρίων, μίλησε στο newsbeast.gr για το πώς ξεκίνησε η ιδέα, πώς πήρε τη απόφαση να ασχοληθεί με κάτι που δεν αφορά όλους και ποια τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας.

– Πώς γεννήθηκε η ιδέα να δώσετε την ευκαιρία σε άτομα με αναπηρία να μπορούν να απολαύσουν μια απλή δραστηριότητα, όπως το κολύμπι χωρίς τη βοήθεια συνοδού;

«Το 2009 συναντηθήκαμε για πρώτη φορά με τον Γεράσιμο Φεσσιάν, τότε αντινομάρχη Πατρών και χρήστη αναπηρικού αμαξιδίου, ο οποίος ζήτησε να υπάρξει κάτι που θα του δώσει πρόσβαση στη θάλασσα. Είχε κουραστεί να χρειάζεται βοήθεια για να απολαμβάνει την αγαπημένη του συνήθεια. Πίστευα ότι θα γυρίσω στο γραφείο θα ψάξω στο Internet, θα βρω κάτι που έχει γίνει κάπου και θα το προσαρμόσουμε στις παραλίες της Αχαΐας. Ήταν έκπληξη ότι δεν υπήρχε απολύτως τίποτα. Έτσι με την καθοδηγήσει του καθηγητή Β. Κωστόπουλο, μαζί με τον Γ. Σωτηριάδη φτιάχτηκε το SEATRAC».

– Υπήρξε κάποιο ερέθισμα που σας «ξύπνησε» την επιθυμία να δημιουργήσετε ένα φιλόξενο περιβάλλον για τα ΑμεΑ στις θάλασσες και στις παραλίες ώστε να μην νιώθουν κοινωνικά αποκλεισμένοι;

«Η συνάντηση αυτή ήταν σοκαριστική για όλους μας καθώς δεν είχε τύχει να έχουμε στο περιβάλλον μας κάποιο άτομο με αναπηρία. Όταν είδαμε πόσο μεγάλες ελλείψεις υποδομών υπήρχαν στην Ελλάδα και κάνοντας φίλους που μοιράζονταν τις επιθυμίες τους μαζί μας βάλαμε στόχο να ικανοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες.  Ξεκινήσαμε με το SEATRAC αλλά μέσω της εμπειρίας μας, είδαμε και άλλες ανεκπλήρωτες ανάγκες. Πλέον στοχεύουμε στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων παραλιών που ο χρήστης αμαξιδίου μπορεί να απολαύσει μία ολοκληρωμένη εμπειρία, από το πάρκινγκ, στο διάδρομο, στην ομπρέλα, στο αποδυτήριο, την τουαλέτα και φυσικά το SEATRAC. Επιφυλάσσουμε εκπλήξεις στο μέλλον για ακόμα περισσότερες καινοτομίες!»

 Η ελληνική ιδέα που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να απολαμβάνουν τη θάλασσα

– Ποια είναι η διαδικασία για να φιλοξενηθεί το σύστημα SEATRAC στις παραλίες, σε ποιες έχει τοποθετηθεί και πώς έχει δει ο κόσμος αυτή την πρωτοβουλία;

«Έπειτα από επικοινωνία μαζί μας γίνεται αυτοψία πιθανών παραλιών. Επειδή κάθε παραλία είναι μοναδική, πρέπει να μιλήσουμε με τους πιθανούς πελάτες για λεπτομέρειες. Γενικά, η διαδικασία είναι: Μιλάμε μαζί τους για τις πρώτες γενικές απορίες και για να μας γνωρίσουν. Επισκεπτόμαστε την παραλία που επιθυμούν να γίνει η εγκατάσταση. Ετοιμάζουμε μία προσφορά. Απαντάμε τις ερωτήσεις τους. Περιμένουμε να αρχίσει η θερινή περίοδος και εγκαθιστούμε το SEATRAC.

Το 2017 υπήρχαν 61 συσκευές εγκατεστημένες σε Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία. Το SEATRAC έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο και η ανταπόκριση κάθε χρόνο είναι μεγαλύτερη. Ενδεικτικές είναι οι συνολικές χρήσεις, το 2016 είχαμε περίπου 8.000 χρήσεις , ενώ το 2017 ανήλθαν σε περισσότερες από  13.000 χρήσεις! Αξίζει να σημειωθεί πως όπου τοποθετείται το SEATRAC αγκαλιάζεται από ολόκληρη την κοινωνία και οι άνθρωποι εξοικειώνονται με τη διαφορετικότητα. Γύρω από το SEATRAC δημιουργούνται κοινωνίες και φίλοι –που τυχαίνει κάποιοι από αυτούς να είναι χρήστες αμαξιδίων- δίνουν ραντεβού στο SEATRAC της Χ παραλίας. Αυτό μας δίνει δύναμη και έμπνευση για ακόμα περισσότερες ιδέες».

– Πώς αισθανθήκατε την πρώτη φορά που είδατε ένα άτομο με αναπηρία να μπορεί, χάρη σε εσάς, να απολαμβάνει το μπάνιο του στη θάλασσα;

«Εγρήγορση! Περιμέναμε να μας πει πώς ένιωσε εκείνος με την βουτιά του! Έπειτα το πλατύ χαμόγελο, φυσικά χαρά και συγκίνηση γιατί εκείνος ήταν συγκινημένος. Έχουμε ζήσει πολύ όμορφες στιγμές και πολλές αστείες κοντά στο SEATRAC».

– Εκτός από τα «μπράβο» που αναμφισβήτητα θα έχετε εισπράξει και θα εισπράττετε, υπάρχουν και αρνητικά σχόλια ή αντιδράσεις;

«Το SEATRAC πλέον έχει τους δικούς του υποστηρικτές. Τις πρώτες χρονιές υπήρχαν κάποιες αρνητικές φωνές, αλλά ήταν μεμονωμένες, κυρίως γιατί ήταν κάτι άγνωστο για εκείνους και πάντα χρειάζεται κάποιος χρόνος προσαρμογής».

– Πώς νιώσατε όταν η ελληνική start up Tobea αναδείχθηκε νικήτρια του διαγωνισμού Chivas Venture για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον τελικό του διαγωνισμού στο Άμστερνταμ;

«Ευθύνη και χαρά μαζί! Είναι ευθύνη να εκπροσωπούμε την Ελλάδα σε έναν παγκόσμιο διαγωνισμό. Για την ομάδα της TOBEA είναι μία ευκαιρία να κοινοποιηθεί σε ένα ευρύ κοινό η ελληνική πατέντα και το όραμά μας, θέλουμε να ακουστεί το μήνυμα μας σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο για να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερα SEATRAC κοντά σε κοινωνίες και ανθρώπους».

– Πώς αποτιμάτε το γεγονός ότι ξεχώρισε στο διαγωνισμό και βραβεύτηκε μία ιδέα που αφορά ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό και όχι τη μάζα;

«Αυτό που μας δίδαξε η εμπειρία μας είναι πως το SEATRAC απευθύνεται σε πολύ μεγαλύτερο κοινό από αυτό που αρχικά πιστεύαμε. Όταν είδα το SEATRAC να χρησιμοποιείται όχι μόνο από άτομα με αναπηρία αλλά και από ηλικιωμένους, εγκύους και άτομα με σκλήρυνση κατά πλάκας, κατάλαβα πως έχει πολύ πιο ευρύ κοινό! Στη συνέχεια, μιλώντας με συνόδους ή φίλους των χρηστών είδαμε πως βοηθήσαμε και την δική τους φυσική και ψυχολογική κατάσταση καθώς δεν καταπονούνται για να απολαύσουν με τους δικούς τους ανθρώπους την θάλασσα. Τέλος, βλέποντας ολόκληρη την κοινωνία να σέβεται τις θέσεις πάρκινγκ, να προστατεύει τις εγκαταστάσεις και να κοινωνικοποιείται με μία ομάδα ανθρώπων που στην Ελλάδα δεν την είχαμε συνηθίσει κοντά μας καταλάβαμε πως το SEATRAC έχει ένα κοινό χρηστών αλλά αλλάζει ολόκληρες κοινωνίες και στερεότυπα χρόνων».

 Η ελληνική ιδέα που επιτρέπει σε άτομα με αναπηρία να απολαμβάνουν τη θάλασσα

– Εύκολο ή δύσκολο να παλέψεις για την ιδέα σου μέσω μίας start up και να πείσεις τελικά ότι το επιχειρηματικό σου σχέδιο αξίζει;

«Θέλει πείσμα και κυρίως αφοσιωμένη ομάδα. Αν έχεις επιλέξει την σωστή ομάδα αξίζει να παλέψεις για το επιχειρηματικό σχέδιό σου».

– Η εταιρεία σας θα έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει το μοντέλο της μπροστά σε εκατοντάδες επενδυτές, επιχειρηματίες και άτομα που ασχολούνται με την τεχνολογία αλλά και μίντια απ’ όλον τον κόσμο. Πώς διαμορφώνεται η επόμενη μέρα και ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;

«Η όποια χρηματοδότηση θα μας βοηθήσει στη μαζικότερη παραγωγή του SEATRAC ώστε να μπορέσουμε να παράγουμε περισσότερα μηχανήματα σε χαμηλότερη τιμή, καθιστώντας το κόστος της τοποθέτησης στην παραλία πιο προσιτό για τους δήμους και τα ξενοδοχεία που επενδύουν σ’ αυτό».

advertisement

Σχετικά άρθρα

Back to top button