Η νέα μεγάλη σήραγγα 19 μέτρα κάτω από το έδαφος που αλλάζει την Αθήνα
Ένα από τα πιο απαιτητικά έργα εξελίσσεται σε κεντρική περιοχή της Αττικής. Το κόστος του ανέρχεται στα 66,8 εκατ. ευρώ και όταν είναι έτοιμο θα αλλάξει όλη την πόλη.
Το 2018 ξεκίνησε η κατασκευή της υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια. Το έργο σύμφωνα με το αρχικό πλάνο θα ολοκληρώνονταν το 2023, ωστόσο, υπήρξαν πολλές καθυστερήσεις. Με βάση τις πιο πρόσφατες τοποθετήσεις των αρμόδιων φορέων, ο δυτικός διάδρομος υπολογίζεται να έχει τελειώσει μέσα στο 2025 και αμέσως μετά να ακολουθήσει ο ανατολικός.
Ο δυτικός διάδρομος που θα παραδοθεί πρώτος θα εξυπηρετεί την κίνηση των υπεραστικών συρμών και ο ανατολικός, των προαστιακών. Όταν θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία η Σιδηροδρομική Σήραγγα των Σεπολίων, θα συμβάλει άμεσα στην αύξηση της οδικής και σιδηροδρομικής ασφάλειας στο κέντρο της πόλης, αφού θα επανασυνδεθεί οδικά ο αστικός ιστός και παράλληλα, πεζοί και οχήματα θα περνούν χωρίς να κινδυνεύουν.
Σήραγγα 19 μέτρα κάτω από το έδαφος
Το έργο αφορά στην κατασκευή δρομικού διαδρόμου συνολικού μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,33 χλμ περίπου είναι πλήρως υπογειοποιημένα. Ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσ/νίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+180) στην περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων, όπου συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.
Το έργο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό τεχνικά, καθώς το μέγιστο βάθος της σήραγγας είναι στα 19 μέτρα κάτω από το έδαφος. Η σήραγγα θα ξεκινά από την οδό Σεπολίων και θα καταλήγει στην οδό Σιώκου με ενδιάμεση την οδό Αγίου Μελετίου. Έχει προβλεφθεί ειδική αντιστήριξη στο τμήμα που συναντά τη γραμμή 2 του Μετρό στο τμήμα Σεπόλια – Αττική.
Η σήραγγα περιλαμβάνει 4 γραμμές και κατά τη διάρκεια της κατασκευής η υφιστάμενη διπλή γραμμή θα περιοριστεί σε μονή, προκειμένου να κατασκευαστεί το ανατολικό μέρος της σήραγγας.
Παρά τις αρχικές καθυστερήσεις, το έργο προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς και υπάρχει αισιοδοξία για το τελικό χρονοδιάγραμμα. Όπως είχε δηλώσει και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις υποδομές, Νίκος Ταχιάος: «Πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο για την Αθήνα, το οποίο θα αναβαθμίσει την καθημερινότητα στο κέντρο της, αλλά και στα προάστια. Θα προσθέσει επιπλέον γραμμές στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, βελτιώνοντας την εμπειρία των χρηστών του, και την ίδια στιγμή, θα αποσυμφορήσει το οδικό δίκτυο. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν χώροι ανάπλασης και πρασίνου, που η πρωτεύουσα έχει τόση ανάγκη».
Όσο για το κόστος του έργου, ανέρχεται στα 66,8 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση προέρχεται σε πρώτη φάση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF (Connecting Europe Facilities). Στη συνέχεια, θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα των δημοσίων επενδύσεων.