Μια από τις μεγαλύτερες τοξωτές γέφυρες του κόσμου βρίσκεται στην Πελοπόννησο και την έφτιαξαν Έλληνες
Πρόκειται για την γέφυρα Τσακώνας, συνολικού μήκους 390 μέτρων και πλάτους 300 μέτρων.
Η γέφυρα που βρίσκεται στα όρια των νομών Μεσσηνίας – Αρκαδίας, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις μεγαλύτερες τοξωτές γέφυρες του κόσμου και είναι δεύτερη σε μέγεθος στην Ελλάδα από πλευράς ανοίγματος (μετά τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου).
Η γέφυρα έχει κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο που μπορεί να αντέξει, ανάλογα την περίπτωση, ακόμη και σε σεισμούς μεγέθους 6,5- 7,5 ρίχτερ και σε σε ένταση ανεμών έως και 10 μποφόρ.
Η γέφυρα Τσακώνας είναι ένα εκπληκτικό και μοναδικό τεχνικά έργο που έχει συγκεντρώσει την παγκόσμια προσοχή γιατί κατασκευάστηκε πάνω σε ενεργή κατολίσθηση, γεγονός που δυσκόλεψε αφάνταστα το έργο των Ελλήνων μηχανικών και κατασκευαστών.
Στην πραγματικότητα είναι ένα μεγάλο τόξο το οποίο έχει στηθεί πάνω σε δύο βάθρα έχοντας ως αποτέλεσμα η γέφυρα να κρέμεται από αυτό. Είναι σαν να βρίσκεται στον αέρα καθώς δεν στηρίζεται όπως οι κλασικές γέφυρες ούτως ώστε να μην επηρεάζεται από την κατολισθαίνουσα περιοχή στην οποία βρίσκεται η κατασκευή.
Περιλαμβάνει 4 λωρίδες κυκλοφορίας, 2 ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,50m, μια κεντρική νησίδα πλάτους 2,00m, δύο πλευρικά ερείσματα 2Χ0,50 μέτρων και δύο πεζοδρόμια πλάτους 2Χ1,70 μέτρων.
Ο τοξωτός φορέας, διατομής σταθερού ύψους 2,80 μέτρων και πλάτους 1,60 μέτρων, είναι προσβάσιμος εσωτερικά σε όλο του το μήκος.
Καθ όλο το μήκος της προστατεύεται αντικεραυνικά με δικό της σύστημα προστασίας, ηλεκτροφωτίζεται για τις συνήθεις λειτουργικές ανάγκες, διαθέτει φωτισμό ασφαλείας στο εσωτερικό των τόξων, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για εορταστικό φωτισμό.
Είναι ένα επιβλητικό έργο που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από Έλληνες Μηχανικούς και τεχνίτες.
Σύμφωνα με τον Διευθυντή του Έργου, Πολιτικό Μηχανικό Νικόλαο Ντονά, η περιοχή συνδύαζε τις χειρότερες δυνατές παραμέτρους για μια τέτοια κατασκευή: δύσκολη μορφολογία, ακατάλληλα, κατολισθαίνοντα εδάφη και υπόγεια νερά. Σε αυτά ακριβώς επάνω ήταν αναγκασμένοι για τρία χρόνια να έχουν εγκατεστημένο ένα εργοτάξιο. Σύμφωνα με τον ίδιο, είχανε φτάσει στο σημείο να έχουνε πάνω σε ένα σαθρό έδαφος υλικά αξίας 2 εκατ. ευρώ. Ενώ στο ίδιο ασταθές δάπεδο συναρμολογήθηκαν δύο μεταλλικά τόξα σε ύψος 60 μέτρων.
Είναι ενδεικτικό πως το μεγάλο άνοιγμα του τόξου, σε συνδυασμό με την εκτέλεση εργασιών σε ιδιαίτερα σαθρό έδαφος προκάλεσαν πολλές επισκέψεις από κορυφαία τεχνολογικά ιδρύματα ανα τον κόσμο αλλά και από την Ελλάδα. Το Imperial College έχει επισκεφθεί το εργοτάξιο 4 φορές, το πανεπιστήμιο στο Dundee της Σκωτίας έχει έρθει 1 φορά, το ΕΜΠ έχει έρθει 4 φορές (διαφορετικές έδρες κάθε φορά).
«Εκτός από τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, δεν υπάρχει τοξωτή γέφυρα αυτού του μήκους, κατασκευασμένη υπό τέτοιες συνθήκες. Η γέφυρα αυτή προσθέτει αίγλη στον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο και αποτελεί απόδειξη του υψηλού επιπέδου των ελλήνων μηχανικών» αναφέρει ο κύριος Ντονάς.