Τέχνες

Μπετόβεν σε πηλιορείτικη εκκλησία του 18ου αιώνα… Να πώς ερωτεύεσαι την Ελλάδα για πάντα

advertisement

«3, 2, 1. Action!». Ο βραβευμένος με έξι ΕΜΜΥ σκηνοθέτης, Χαμπίμπ Αζάρ, βρίσκεται έξω από την εκκλησία των Ταξιαρχών στις Μηλιές Πηλίου και δίνει το σήμα σε έναν καμεραμάν της ΕΡΤ με steadycam να μπει με σταθερό βήμα μέσα στον ναό του 18ου αιώνα. Με το που ανοίγει η πόρτα ακούγεται μια θεία μελωδία:

Μπετόβεν σε πηλιορείτικη εκκλησία του 18ου αιώνα... Να πώς ερωτεύεσαι την Ελλάδα για πάντα
Ο Ντέιβιντ Φίνκελ, ο Ααρον Μπόιντ και ο Πολ Νιούμπαουερ ερμηνεύουν Μπετόβεν μέσα στους Ταξιάρχες. Μαγεία.

Ο διεθνώς κορυφαίος βιολοντσελίστας Ντέιβιντ Φίνκελ πλαισιωμένος από τους βιολιστές Ααρον Μπόιντ και Πολ Νιούμπαουερ ερμηνεύουν Μπετόβεν μπροστά στο περίτεχνο ξύλινο τέμπλο. Τυχεροί ακροατές περίπου 50 Αμερικανοί, είτε πάτρωνες είτε μέλη του διοικητικού συμβουλίου του περίφημου Chamber Music Society του Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης, του μεγαλύτερου οργανισμού για μουσική δωματίου των ΗΠΑ.

Οι παριστάμενοι τα είχαν σχεδόν χαμένα από την ομορφιά, με τις εκπληκτικές αγιογραφίες των βυζαντινών αγίων, τον υποβλητικό φωτισμό των κεριών αλλά και την εκπληκτική ακουστική της εκκλησίας. Χτίστηκε επί Τουρκοκρατίας, με μια ευρεσιτεχνία των μαστόρων, έτσι ώστε ο ήχος της λειτουργίας να μη βγαίνει έξω από τους τοίχους αλλά να αντηχεί μόνον στο εσωτερικό. Εξω από τον ναό, μια φιλόξενη πλατεία με πλατάνους, ησυχία και το πέλαγος στον ορίζοντα. Το μπαλκόνι του Αιγαίου.

Τυχερή ακροάτρια και εγώ, που προσκλήθηκα να καλύψω τις εμφανίσεις του CMS του Λίνκολν Σέντερ, το οποίο περιόδευσε την περασμένη εβδομάδα στη χώρα μας. Η πρώτη στάση στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ενώ οι επόμενες έγιναν στις Μηλιές Πηλίου, στο αρχαίο θέατρο Λάρισας και τον Βόλο. Ολα τα κοντσέρτα του συνόλου –το οποίο στο μεγαλύτερό του σχήμα έφτανε 11 μέλη– μαγνητοσκοπήθηκαν από το βραβευμένο τηλεοπτικό πρόγραμμα Live From Lincoln Center, με τη βοήθεια συνεργείου 26 ατόμων και πλήρους τεχνολογικού εξοπλισμού που έστειλε η ΕΡΤ. Επρόκειτο για μια επιτυχή σύμπραξη που δείχνει ότι το κρατικό κανάλι έχει και την τεχνογνωσία και την πρόθεση να συμβάλει στην τουριστική προώθηση της χώρας.

Το ταξίδι του CMS του Λίνκολν, με καλλιτεχνικούς διευθυντές τον Φίνκελ και την πιανίστα Γου Χαν, έκανε την Ελλάδα την πιο ερωτεύσιμη χώρα στα μάτια των μουσικών αλλά και των συμμετεχόντων. Ομως, δεν επωφελήθηκαν μόνον εκείνοι. Οι μαθητές από δύο μουσικά σχολεία, ένα από τη Λάρισα και ένα από τον Βόλο, γνώρισαν τους μουσικούς, παρακολούθησαν τις ερμηνείες τους και απόλαυσαν ένα master class μαζί τους.

advertisement

Μπετόβεν σε πηλιορείτικη εκκλησία του 18ου αιώνα... Να πώς ερωτεύεσαι την Ελλάδα για πάντα

Η περιοδεία οργανώθηκε από τον Ροδίτη Βάσο Παπαγαπητό, ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά μαζί με τον αδελφό του Γιώργο, εδώ και 50 χρόνια στη Νέα Υόρκη. Είναι πρωτοπόροι στο πεδίο της θεματικής κρουαζιέρας με πολιτιστική και εκπαιδευτική χροιά, αρχικά ως ιδρυτές της Travel Dynamics International, και σήμερα ως ιδιοκτήτες μιας νέας εταιρείας με το όνομα «Thalassa Journeys». Πελάτες τους υπήρξαν πολλά Ivy League πανεπιστήμια των ΗΠΑ, μουσεία και πολιτιστικοί φορείς, όπως το Λίνκολν.

Η τεράστια πείρα τούς έκανε να σκεφτούν ότι η Ελλάδα θα βγει κερδισμένη αν γίνει μια σύζευξη ανάμεσα στην κλασική μουσική και σε μέρη αλώβητα από τον μαζικό τουρισμό. Ετσι, επέλεξαν τη Θεσσαλία όχι μόνον για το ταξίδι του CMS αλλά και για κάτι πιο σημαντικό. Ο Βάσος Παπαγαπητός ίδρυσε πρόσφατα έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό στη Νέα Υόρκη, τον «Chamber Music Hellas». Παρθενική του δράση είναι η διοργάνωση ενός εξαιρετικού φεστιβάλ μουσικής δωματίου στην περιοχή αυτή, με το πρώτο να διοργανώνεται αυτόν τον Ιούνιο. Καλλιτεχνικός διευθυντής ο γνωστός συνθέτης Λόουελ Λίμπερμαν.

Μπετόβεν σε πηλιορείτικη εκκλησία του 18ου αιώνα... Να πώς ερωτεύεσαι την Ελλάδα για πάντα
Είκοσι μαθητές του Μουσικού Σχολείου της Λάρισας παρακολούθησαν το κοντσέρτο και μίλησαν με τους μουσικούς στο αρχαίο θέατρο.

«Η Ελλάδα είναι προικισμένη με καταπληκτικές ομορφιές, με μέρη που το μεγαλύτερο ποσοστό επισκεπτών δεν γνωρίζει. Σκοπός μας είναι να αναπτύξουμε τον ποιοτικό τουρισμό. Διότι αυτό που μετράει στο τέλος δεν είναι οι αριθμοί των αφίξεων του μαζικού τουρισμού, αλλά το οικονομικό αντίκρισμα καθώς και ο σεβασμός σε κάθε τόπο και στην ιστορία του. Μέσω πολιτιστικών και μορφωτικών γεγονότων, όπως τα Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Δωματίου, συμβάλλουμε στην πολιτιστική και οικονομική αναβάθμιση, δημιουργούμε εξωστρέφεια. Ετσι, συνεργαζόμαστε με πολλούς τοπικούς φορείς για το εγχείρημά μας από την Περιφέρεια ώς το Επιμελητήριο», έλεγαν στη στήλη ο Βάσος Παπαγαπητός και η εκπρόσωπος του CMS Hellas στην Ελλάδα, Μαρία-Χριστίνα Μπακλαβά, δημοσιογράφος και σύμβουλος επικοινωνίας. Οσο για τους συμμετέχοντες; Χάρηκαν το ταξίδι, όσο δεν λέγεται και έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις.

advertisement
Back to top button