Ενημέρωση

Ο δρόμος της Ελλάδας που θα στοιχίσει 2,6 δις και θα είναι ο ακριβότερος στην ιστορία της χώρας

advertisement

Ο νέος δρόμος θα έχει μήκος 157 χλμ, η κατασκευή του θα διαρκέσει τουλάχιστον πέντε χρόνια, θα στοιχίσει 2,6 δις ευρώ και θα ενώσει τα Χανιά με το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο της Κρήτης

Μέχρι στιγμής, το συνολικό κόστος για την κατασκευή του ΒΟΑΚ ανέρχεται σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ και καλύπτει και τα τρία τμήματα του έργου, από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο.

Το έργο αυτό αποτελεί τη μεγαλύτερη οδική επένδυση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από την εποχή που υλοποιήθηκαν οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι.

Το συνολικό μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανέρχεται σε περίπου 300 χλμ, γεγονός που χαρακτηρίζει τον νέο αυτοκινητόδρομο ως τον μεγαλύτερο υπό κατασκευή σε όλη την Ευρώπη τη συγκεκριμένη περίοδο.

Ο δρόμος της Ελλάδας που θα στοιχίσει 2,6 δις και θα είναι ο ακριβότερος στην ιστορία της χώρας

Είναι επίσης το κορυφαίο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

advertisement

Σύμφωνα με την παρουσίαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μεγάλα έργα της Κρήτης, το κόστος των τριών τμημάτων του ΒΟΑΚ έχει διαμορφωθεί ως εξής:

  1. Χανιά – Ηράκλειο (Χερσόνησος): 2,057 δισ. ευρώ (μέσω παραχώρησης)
  2. Χερσόνησος – Νεάπολη: 350 εκατ. ευρώ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα – ΣΔΙΤ)
  3. Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος: 190 εκατ. ευρώ (Δημόσιο Έργο).

Στο βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο περιλαμβάνεται και η πιθανή επέκταση Χανιά-Κίσσαμος μήκους 30,8 χλμ., για την οποία έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες μελέτες. Επίσης, στις 7 Αυγούστου 2024 υποβλήθηκε ο φάκελος περιβαλλοντικής αδειοδότησης για έγκριση από το ΥΠΕΝ.

Το έργο Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,4 χλμ., προχωρά μέσω ΣΔΙΤ και η σύμβασή του υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2023. Όσον αφορά το κεντρικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος, η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το πρώτο τρίμηνο του 2025, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο συνέδριο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη.

Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι το έργο αυτό είναι τεχνικά εξαιρετικά απαιτητικό και ιδιαίτερα δαπανηρό. Πρόκειται για το πιο σύνθετο έργο στην ιστορία του Υπουργείου, ενώ ήδη λειτουργούν εργοτάξια στο τμήμα Χερσόνησος-Άγιος Νικόλαος. Επιπλέον, μέσω της σύμβασης παραχώρησης θα γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, όπως αυτές στην Ε.Ο. Πάτρα-Πύργος, φτάνοντας μέχρι την Κίσσαμο.

Η υλοποίηση των έργων έχει ανατεθεί ως εξής:

  • Το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
  • Το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
  • Το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος στην ΑΚΤΩΡ, το οποίο συμβασιοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 ως δημόσιο έργο.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η Κρήτη έχει καθυστερήσει σημαντικά στις υποδομές, παρότι είναι η 3η περιφέρεια σε ανταγωνιστικότητα. Τόνισε ότι οι αυξημένοι δημόσιοι και ευρωπαϊκοί πόροι που απορροφά η Κρήτη είναι απαραίτητοι για να καλυφθούν οι χρόνιες ελλείψεις. Δήλωσε χαρακτηριστικά ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται σε ευθύνες του παρελθόντος, τις οποίες δεν επιθυμεί να σχολιάσει, και πως τώρα η Κρήτη καλύπτει το χαμένο έδαφος.

Να σημειωθεί πως το έργο προβλέπει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συνοδευόμενες από Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Θα κατασκευαστούν συνολικά 26 σήραγγες και περίπου 11 χιλιόμετρα νέων γεφυρών, με 23 από αυτές να ξεπερνούν τα 100 μέτρα σε μήκος. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι.

Με βάση τις υπάρχουσες μελέτες, η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να διαρκέσει περίπου πέντε χρόνια. Όταν το έργο ολοκληρωθεί, το ταξίδι από τα Χανιά έως το Ηράκλειο θα διαρκεί περίπου 1 ώρα και 10 λεπτά. Μέχρι τότε, καθώς η κατασκευή δεν προβλέπεται να ολοκληρωθεί πριν περάσουν τουλάχιστον πέντε χρόνια, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προχωρήσει σε μέτρα οδικής ασφάλειας.

advertisement
Back to top button