Σαλαμίνα-Πέραμα σε 5 λεπτά: Η νέα μεγάλη υποθαλάσσια σήραγγα που, αν τελικά γίνει, θα αλλάξει τη Αττική
Γρήγορες μετακινήσεις και αναβάθμιση του νησιού θα προσφέρει το έργο της Υποθαλάσσιας Ζεύξης Σαλαμίνας-Περάματος.
Στη λίστα με τα μεγάλα έργα που αναμένεται να αλλάξουν την Αττική βρίσκεται η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, η οποία αν τελικά κατασκευαστεί, θα μειώσει τον χρόνο ταξιδιού στα 5 λεπτά, όταν σήμερα οι επιβάτες των φέρυ μποτ χρειάζονται πάνω από 20 λεπτά, μαζί με την επιβίβαση/αποβίβαση.
Επισημαίνουμε το αν τελικά κατασκευαστεί γιατί μέχρι σήμερα το έργο παραμένει παγωμένο και χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση, αν και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έχει υποβληθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος από τον Μάρτιο του 2021.
Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε μεν τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, όμως εκκρεμούν ακόμη τόσο η γνωμοδότηση του περιφερειακού συμβουλίου της Αττικής, όσο και η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ.
Πρόκειται για ένα ταλαιπωρημένο έργο προϋπολογισμού 400 – 450 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός άρχισε το 2012 και έχει συναντήσει από τότε πολλά εμπόδια και αντιδράσεις με συνέπεια να παραμένει μέχρι σήμερα στα σχέδια.
Περιγραφή του έργου
Το βασικό έργο αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας που θα βρίσκεται στο βυθό, με 2 λωρίδες κυκλοφορίας σε κάθε κατεύθυνση και με μήκος περίπου 400 μέτρα (συνολικό μήκος περίπου 1,1 χιλιομέτρων μαζί με τις εκατέρωθεν προσβάσεις) από ανισόπεδο κόμβο στο Πέραμα μέχρι ανισόπεδο κόμβο στα Παλούκια της Σαλαμίνας. Επιπλέον, προβλέπεται και κατασκευή οδικών τμημάτων παράκαμψης των πόλεων Περάματος και Σαλαμίνας.
Συγκεκριμένα, ένας νέος οδικός άξονας θα ξεκινά πλησίον της υπάρχουσας λεωφόρου Σχιστού-Σκαραμαγκά στην περιοχή του ναυτικού οχυρού Σκαραμαγκά και θα εκτείνεται μέχρι την περιοχή του κολυμβητηρίου Περάματος, έναντι του Πορθμείου, όπου θα δημιουργηθεί και κόμβος για τη σύνδεσή του με το παρακείμενο οδικό δίκτυο.
Από το σημείο εκείνο, ο οδικός άξονας θα βυθίζεται προοδευτικά εντός της θάλασσας με την κατασκευή υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας η οποία θα εδράζεται στον βυθό. Ακολουθεί ανάδυση και όδευση επί της νήσου του Αγίου Γεωργίου μέχρι την είσοδο του Ναύσταθμου Σαλαμίνας. Στην περιοχή των Παλουκίων προβλέπεται η δημιουργία κόμβου για τη σύνδεση με την υπάρχουσα οδό Παλουκίων – Αμπελακίων καθώς και με το Ναύσταθμο.
Στη συνέχεια θα ακολουθεί όδευση βόρεια του οικισμού των Παλουκίων μέσω μιας ακόμα νέας σήραγγας μήκους περίπου 700 μέτρων, έως έναν ανισόπεδο κόμβο που θα κατασκευαστεί βόρεια της Σαλαμίνας (Α/Κ Σαλαμίνας) επιτυγχάνοντας σύνδεση τόσο με την πόλη όσο και με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο προς Αιάντειο και προς Φανερωμένη.
Το ιστορικό
Οι πρώτες μελέτες για την υποθαλάσσια σύνδεση έγιναν πριν από 20 χρόνια και η πρώτη δημοπράτηση σχεδιάστηκε επί υπουργίας Στέφανου Μάνου στις αρχές του 1990. Τον Οκτώβριο του 1995 το έργο ακυρώθηκε με απόφαση του Κώστα Λαλιώτη και έκτοτε το θέμα της ζεύξης επανερχόταν συνεχώς στο προσκήνιο χωρίς όμως να υπάρχει σύμπνοια για την κατασκευή της, με αντιδράσεις από το δήμο Σαλαμίνας και τις κοινοπραξίες των πλοίων που μεταφέρουν τους επιβάτες με τα φεριμπότ.
Το 2012, επί υπουργίας του τότε Υπουργού Υποδομών Μάκη Βορίδη, αποφασίστηκε η διενέργεια διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης του έργου, αλλά η εκκίνηση της διαδικασίας λάμβανε συνεχείς διαδοχικές παρατάσεις. Τελικά, μετά από περισσότερες από 10 παρατάσεις, ο διαγωνισμός ξεκίνησε και το έργο δημοπρατήθηκε στις 15 Μαρτίου 2016 με την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Την άνοιξη του 2021, είχε κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο «Μελέτη – Κατασκευή – Χρηματοδότηση – Λειτουργία – Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Έργου Μόνιμης Υποθαλάσσιας Οδικής Ζεύξης Νήσου Σαλαμίνας».
Η έγκρισή της, ωστόσο, δεν έχει ολοκληρωθεί, και ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τα προεπιλεγέντα σχήματα, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός μέχρι να συμβασιοποιηθεί το έργο. Ο χρόνος κατασκευής του εκτιμάται σε περίπου 5 χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης.
Τα εμπόδια
Πηγή των περισσότερων εμποδίων ήταν η έλλειψη μελετητικής και διαγωνιστικής ωριμότητας, που τροφοδότησε πολλές αντιδράσεις. Στο επίκεντρο των τοπικών αντιδράσεων βρέθηκε τόσο το σημείο στο οποίο η σήραγγα θα «εκβάλλει» στο Πέραμα, αλλά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Έντονες αντιρρήσεις έχει εκφράσει ο δήμος Σαλαμίνας, ζητώντας να μην προχωρήσει το έργο προτού ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός του νησιού και η κατασκευή βασικών έργων υποδομής.
Βεβαίως, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις από τα πορθμεία που εκτελούν σήμερα τα δρομολόγια από και προς το νησί, που είναι αντιμέτωπα με την απειλή του παροπλισμού. Η γραμμή «Παλούκια – Πέραμα» είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πορθμειακές γραμμές με συνεχή δρομολόγια. Διακινούνται άνω των 250.000 επιβατών, 72.000 ιδιωτικών οχημάτων, 40.000 δικύκλων και 3.000 φορτηγών μηνιαίως, με σημαντική επαύξηση τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ευχής έργον τελικά κάποια στιγμή να πραγματοποιηθεί αφού τα οφέλη τόσο για τους οδηγούς, όσο και για την περιοχή της Σαλαμίνας θα είναι σημαντικά.