Σπουδαία ανακάλυψη: Βρέθηκε η μοναδική προσωπογραφία του τελευταίου αυτοκράτορα του Βυζαντίου

Στο Καθολικό της Παλαιάς Μονής Ταξιαρχών στην Αιγιαλεία, μόλις 15 χιλιόμετρα από το Αίγιο, μια μοναδική ανακάλυψη φέρνει στο φως την τελευταία γνωστή προσωπογραφία ενός βυζαντινού αυτοκράτορα: του Κωνσταντίνου ΙΑ’ Παλαιολόγου. Οι εξαιρετικής ποιότητας τοιχογραφίες της μονής, που ανήκουν στους ύστερους βυζαντινούς χρόνους και αποτυπώνουν τις καλλιτεχνικές τάσεις της Κωνσταντινούπολης, κρύβουν έναν θησαυρό που επανασυνδέει την ιστορία με την τέχνη.
Κατά τη συντήρηση του δεύτερου στρώματος των τοιχογραφιών, η αρχαιολόγος Δρ. Αναστασία Κουμούση εντόπισε μια μορφή που ταυτοποιείται ως ο τελευταίος αυτοκράτορας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Το στρώμα αυτό, χρονολογημένο με ακρίβεια στα μέσα του 15ου αιώνα, παρουσιάζει τον Κωνσταντίνο ΙΑ’ με αυτοκρατορικά διάσημα: χρυσοκέντητο πορφυρό μανδύα, διάλιθο στέμμα και σταυροφόρο σκήπτρο. Η ένδυση διακοσμείται με δικέφαλους αετούς, έμβλημα της οικογένειας των Παλαιολόγων, ενισχύοντας τη σύνδεση με τον ιστορικό αυτοκράτορα.

Αυτό που καθιστά την ανακάλυψη μοναδική είναι η αυθεντικότητα της προσωπογραφίας. Ο καλλιτέχνης, πιθανότατα από τον Μυστρά, απέδωσε τα χαρακτηριστικά του Κωνσταντίνου ΙΑ’ από ιδία αντίληψη, αντί να βασιστεί σε πρότυπα επίσημων αυτοκρατορικών πορτραίτων. Η μορφή που απεικονίζεται είναι ενός ώριμου άντρα, με λεπτά και φυσιογνωμικά εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, που αποπνέουν ηρεμία και ευγένεια, δίνοντας ζωή στον τελευταίο αυτοκράτορα του Βυζαντίου.
Η τοιχογραφία συνδέεται με τη γενναιόδωρη χορηγία των αδελφών του Κωνσταντίνου, Δημήτριου και Θωμά, στη μονή. Ο ίδιος ο Κωνσταντίνος είχε ζήσει πέντε χρόνια στον Μυστρά πριν στεφθεί αυτοκράτορας, γεγονός που πιθανόν έφερε τον ζωγράφο σε άμεση επαφή μαζί του. Η σημασία της ανακάλυψης είναι τεράστια, καθώς αυτή η προσωπογραφία είναι η τελευταία στη βυζαντινή μνημειακή ζωγραφική και αποτελεί το μοναδικό πορτραίτο του αυτοκράτορα, σύγχρονο με τη σύντομη βασιλεία του (1449-1453).
Αναδεικνύοντας τόσο την ανθρώπινη πλευρά όσο και τη μεγαλοπρέπεια του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, η συγκεκριμένη τοιχογραφία δεν είναι απλώς μια εικονογράφηση, αλλά μια ζωντανή γέφυρα προς την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της ύστερης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Με πληροφορίες από edwzeis