“Όσα παίρνει ο άνεμος”, η ταινία μύθος των 10 Όσκαρ και τα παρασκήνιά της
Πού να φανταζόταν η Margaret Mitchell ότι το ρομαντικό μυθιστόρημα που έγραψε το 1936, θα γινόταν δύο χρόνια αργότερα η πιο σπουδαία ταινία όλων των εποχών που θα αποτελούσε σημείο αναφοράς στην ιστορία του κινηματογράφου και όχι μόνο!
Εδώ και δεκαετίες βρίσκεται σταθερά στην λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου ως μια από τις πιο σημαντικές ταινίες στην κινηματογραφική ιστορία. Έχει πουλήσει τα περισσότερα εισιτήρια από κάθε άλλη ταινία που έχει παιχτεί ποτέ. Για πολλά χρόνια κρατούσε το ρεκόρ της μακρύτερης χρονικά ταινίας με ήχο που είχε φτιαχτεί στο Hollywood, αλλά και το ρεκόρ της πιο ακριβής παραγωγής.
Έχει κερδίσει 8 βραβεία Όσκαρ, μεταξύ τους και καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, καλύτερης 1ης γυναικείας ερμηνείας και μερικά χρόνια αργότερα ακόμα 2 ακόμα τιμητικά Όσκαρ!
Τεράστιες ερμηνείες, εκατοντάδες κομπάρσοι, πανάκριβα γυρίσματα, εντυπωσιακά κοστούμια. Ένας μεγάλος έρωτας, μια τραγική σελίδα στην αμερικάνικη ιστορία.
Αν δεν το έχετε βρει ακόμα… μιλάμε για το “Όσα Παίρνει ο Άνεμος” (Gone with the wind) .
Είχε πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λι, τον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Λέσλι Χάουαρντ και την Ολίβια Ντε Χάβιλαντ και διηγείται την έντονη, σκληρή, αγωνιώδη ιστορία μιας γυναίκας και όλων αυτών που υπάρχουν γύρω της: η οικογένειά της, ο έρωτας και η γη της “η Τάρα”, που θα διεκδικήσει με νύχια και με δόντια.
Εκατοντάδες οι γυναίκες που ερωτεύτηκαν τον ήρωα που υποδύεται ο Κλάρκ Γκέιμπλ, τον «Ρετ Μπάτλερ» και μίσησαν με πάθος την κακομαθημένη Βίβιαν Λι ως «Σκάρλετ Ο’Χάρα»
Η διασημότερη ατάκα στην ιστορία του σινεμά
Η ταινία των 10 Oscar με τον Κάρλ Γκέημπλ και την Βίβιαν Λη έχει ένα από τα καλύτερα φινάλε στην ιστορία του κινηματογράφου. Μετά από μια ταραγμένη και καθηλωτική πλοκή, διάρκειας 4 ωρών, ο πατέρας του παιδιού της και σύζυγος της Σκάρλετ Ο’ Χάρα, Ρετ Μπάτλερ, ο οποίος της προσφέρει απλόχερα την αγάπη του καθόλη την διάρκεια της ταινίας και εκείνη συνεχώς τον απορρίπτει, αποφασίζει να την εγκαταλείψει οριστικά. Ο Ρετ Μπάτλερ βρίσκεται στην πόρτα του σπιτιού τους και εκείνη τον ρωτά απεγνωσμένα για το τι να κάνει αν αυτός φύγει. Τότε εκείνος της απαντά με την πιο διάσημη ατάκα στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράγου: «Frankly, my dear, I don’t give a damn», [Ειλικρινά, αγαπητή μου δεν δίνω δεκάρα], κλείνει την πόρτα και χάνεται στην ομίχλη.
Η ταινία βραβεύτηκε με 8 βραβεία Όσκαρ, ένα ρεκόρ που διατήρησε για είκοσι χρόνια. Μέχρι σήμερα μόνο οι ταινίες Μπεν Χουρ (Ben Hur, 1959), Τιτανικός (Titanic, 1997) και Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά (The Lord of the Rings: The Return of the King, 2003) έχουν καταφέρει να ξεπεράσουν τα 10 όσκαρ του Όσα παίρνει ο άνεμος.
Τα εκρηκτικά παρασκήνια
Η Βίβιαν Λι έλεγε ότι στην περίφημη σκηνή του φιλιού δεν άντεχε τη μασέλα του Κλάρκ Γκέιμπλ.Οι καβγάδες ήταν ομηρικοί. Αλλά αυτό συνέβαινε από την πρώτη στιγμή που αποφασίστηκε να γυριστεί η ταινία. Τα γυρίσματα της ταινίας ξεκίνησαν με σκηνοθέτη τον Τζορτζ Κιούκορ και με βάση το ατελές ακόμη σενάριο του Λέσλι Χάουαρντ, το οποίο είχε πετσοκόψει και ξαναγράψει ο Σέλζνικ. Ο Κιούκορ σύντομα απολύθηκε και αντικαταστάθηκε από τον Βίκτορ Φλέμινγκ, με τον οποίο η Λι καυγάδιζε συνεχώς.
Η Λι και η Ολίβια Ντε Χάβιλαντ συναντιόνταν κρυφά με τον Κιούκορ για να τους δώσει συμβουλές πάνω στους ρόλους τους. Κάποια στιγμή ο Φλέμινγκ αποσύρθηκε λόγω υπερκόπωσης και αντικαταστάθηκε για δυο βδομάδες από τον Σαμ Γουντ. Ο διευθυντής φωτογραφίας Λι Γκαρμς αντικαταστάθηκε επίσης από τον Έρνεστ Χάλερ, μετά από ένα μήνα εργασίας. Τα γυρίσματα της ταινίας διήρκεσαν συνολικά έξι μήνες και η πρεμιέρα που έγινε στην Ατλάντα στις 15 Δεκεμβρίου, συνοδεύτηκε από διθυράμβους.
Όλες οι διάσημες για ένα ρόλο
Ο Ντάρυλ Ζάνουκ της 20th Century Fox διέθετε χαμηλό προϋπολογισμό για την ταινία, ενώ ο Τζακ Γουόρνερ ήταν ο μοναδικός παραγωγός του Χόλυγουντ που ήθελε να αγοράσει τα δικαιώματα της ταινίας για το ανερχόμενο αστέρι του, την Μπέτι Ντέιβις. Η Ντέιβις όμως, που δεν είχε προβλέψει την επιτυχία του βιβλίου και δεν είχε εμπιστοσύνη στο κριτήριο του Γουόρνερ, ο οποίος από το 1932, που την προσέλαβε, της ανέθετε ρόλους σε αδιάφορες ταινίες και απέρριψε τον ρόλο.
Yποψήφιες για τον ρόλο της Σκάρλετ ήταν οι Τζιν Άρθουρ, Λουσίλ Μπολ, Ταλούλα Μπάνκχεντ, Μπέτι Ντέιβις, Κάθριν Χέπμπορν, Τζόαν Κρόφορντ, Φράνσις Ντι, Τζόαν Φοντέιν, Μπάρμπαρα Στάνγουικ, Νόρμα Σίρερ, Μάργκαρετ Σάλαβαν, Λάνα Τέρνερ, Κάρολ Λόμπαρντ, Πολέτ Γκοντάρ, Σούζαν Χέιγουορντ, Κάρλα Μπόου, Τζόαν Μπένετ, Μερλ Όμπερον, Λορέτα Γιανγκ και Μίριαμ Χόπκινς. Δημοψήφισμα του κοινού έδινε τη Μπέτι Ντέιβις ως φαβορί, ενώ η Μάργκαρετ Μίτσελ θεωρούσε καταλληλότερη τη Μίριαμ Χόπκινς. Η Χόπκινς ήδη στα 35 της θεωρήθηκε μεγάλη για τον ρόλο. Τον Φεβρουάριο του 1938, η Βίβιαν Λι ζήτησε να περάσει από ακρόαση για τον ρόλο της Σκάρλετ. Όταν Μάιρον Σέλζνικ, που αντιπροσώπευε τον Λόρενς Ολίβιε, συναντήθηκε με τη Λι, κατάλαβε ότι διέθετε όλα τα χαρίσματα που απαιτούσε ο ρόλος.
Επικρατέστερες για τον ρόλο εκείνη τη στιγμή είναι: η Πολέτ Γκοντάρ, η Τζιν Άρθουρ, η Τζόαν Μπένετ και η Βίβιαν Λι. Ο σκηνοθέτης, Τζορτζ Κιούκορ, εντυπωσιάστηκε από τη ζωντάνια της Λι και συμφώνησε με το Σέλζνικ και λίγες μέρες αργότερα ο ρόλος ανατέθηκε στη Λι.
Το 1998 κατατάχθηκε τέταρτη στη λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου με τις 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών, αν και το 2007 μετακινήθηκε στην έκτη θέση.