150+ Έλληνες μουσικοί υπέρ του “Τέλος το μόνο ξένα τραγούδια” στο ραδιόφωνο – Όλη η λίστα
Ανοιχτή επιστολή για την προστασία και την ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού υπογράφουν δεκάδες Έλληνες καλλιτέχνες
Σπουδαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, συνθέτες, στιχουργοί, τραγουδιστές και εκτελεστές τάσσονται υπέρ του νομοσχεδίου του ΥΠΠΟ για την προστασία και την ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής του απόδοσης. Στην ανοιχτή επιστολή τους που ακολουθεί παρακάτω τονίζουν ότι η νομοθετική πρωτοβουλία της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, για να υπάρξει ποσόστωση 45% για το ελληνικό τραγούδι που θα παίζεται σε κοινόχρηστους χώρους π.χ. ξενοδοχείων κ.λπ., είναι μια αχτίδα φωτός.
Η ανοιχτή επιστολή των καλλιτεχνών
Σήμερα, όλοι εμείς οι άνθρωποι του ελληνικού τραγουδιού, οι συνθέτες, οι στιχουργοί, οι ερμηνευτές και οι μουσικοί εκτελεστές ανησυχούμε σοβαρά για το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού, ‘καρδιά’ της σύγχρονης πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας.
Σε λίγα χρόνια, το τοπίο της ελληνικής μουσικής παραγωγής θα μοιάζει βομβαρδισμένο, αφού θα έχει αλωθεί, όχι μόνο από το εισαγόμενο τραγούδι που υποστηρίζεται με οργανωμένη και σταθερή χρηματοδότηση και προώθηση, αλλά και από το ρεπερτόριο που θα παράγεται μαζικά μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης, το οποίο ως πιο φθηνό, θα ανταγωνίζεται ευθέως το δικό μας σε όλα τα είδη και τα κανάλια διανομής.
Την ίδια στιγμή, εν έτει 2024, ακόμα διαπραγματευόμαστε σθεναρά τις αυτονόητες αμοιβές μας για τη χρήση των έργων μας από τηλεοπτικούς σταθμούς, ραδιόφωνα και οπτικοακουστικές παραγωγές. Διεκδικούμε δικαιότερες αμοιβές από τις μεγάλες ψηφιακές μουσικές πλατφόρμες. Και συνεχίζουμε να εξηγούμε σε Έλληνες επιχειρηματίες που αρνούνται να πληρώσουν πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα, ότι τα έργα μας δεν είναι ‘κοινοκτημοσύνη’, αλλά δική μας περιουσία, αποτέλεσμα χρόνου, επένδυσης και μόχθου, από την οποία εξαρτάται ο βιοπορισμός μας, το μέλλον μας.
Η νομοθετική πρωτοβουλία της Υπουργού Πολιτισμού αποτελεί για πρώτη φορά μία αχτίδα φωτός και ελπίδας μετά τα δύσκολα και ζοφερά χρόνια της πανδημίας. Για πρώτη φορά μας αντιμετωπίζουν, εμάς τους Έλληνες δημιουργούς, ερμηνευτές και εκτελεστές, καθώς και το εθνικό μουσικό ρεπερτόριο, ως ισότιμο κρίκο της σύγχρονης πολιτιστικής κληρονομιάς, η οποία, μαζί με τα αρχαία μνημεία, πρέπει να διασωθεί και να αναδειχθεί, ακόμα περισσότερο, ειδικά σήμερα.
Εδώ και καιρό θεωρούμε επιβεβλημένη τη στήριξη από την πολιτεία. Δεν μπορούμε πια να αντιμετωπίζουμε μόνοι μας όλες αυτές τις προκλήσεις. Δεν είναι θέμα ταλέντου ή καλλιτεχνικού οράματος, αλλά ποιος θ’ αντέξει μέχρι τελικής πτώσης. Δε θέλουμε να έρθει εκείνη η μέρα που θα μας δείχνουν πίσω από τη βιτρίνα ενός μουσείου με την επιγραφή “τραγουδοποιός”, “τραγουδιστής”, “οργανοπαίκτης”.
Το ελληνικό τραγούδι, οι δημιουργοί και οι συντελεστές του έχουν μία μακρά, μια υπέροχη διαδρομή που καθιστά την Ελλάδα υπερήφανη. Η ελληνική μελοποιημένη ποίηση μετρά πάνω από 2.000 χρόνια. Δεν είναι σίγουρο, όμως, ότι μπορεί να επιβιώσει άλλη μία μέρα ακόμα, αν δε ληφθούν τώρα δραστικά και συντονισμένα μέτρα για την προστασία του ελληνικού τραγουδιού και της ελληνικής μουσικής.
Οι συνυπογράφοντες συνθέτες, στιχουργοί, ερμηνευτές, εκτελεστές
(Η λίστα ανανεώνεται συνεχώς)
1. ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ
2. ΑΛΕΞΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΗΣ
3. ΑΛΕΞΙΟΥ ΧΑΡΙΣ
4. ΑΜΠΑΖΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ
5. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΜΥΡΤΩ
6. ΑΝΤΥΠΑ ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΙΚΟY ΑΝΤΥΠΑ
7. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
8. ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ
9. ΒΑΞΑΒΑΝΕΛΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
10. ΒΑΞΑΒΑΝΕΛΗΣ ΝΙΚΟΣ
11. ΒΑΞΑΒΑΝΕΛΗ-ΤΣΙΑΛΤΑ ΠΙΤΣΑ
12. ΒΕΛΗΒΑΣΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
13. ΒΡΟΝΤΟΣ ΧΑΡΗΣ
14. ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
15. ΓΑΪΤΑΝΟΣ ΠΕΤΡΟΣ
16. ΓΕΡΟΘΟΔΩΡΟΥ ΒΙΚΥ
17. ΓΕΡΟΓΙΑΝΝΗ ΓΙΩΤΑ
18. ΓΕΩΡΓΟΥΛΑΣ ΘΑΝΟΣ
19. ΓΙΑΝΝΑΤΣΟΥΛΙΑ ΕΛΕΝΗ
20. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
21. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
22. ΓΛΕΖΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
23. ΓΛΕΖΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
24. ΔΑΓΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
25. ΔΑΡΑΜΟΥΣΚΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
26. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
27. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΛΠΙΔΑ
28. ΔΗΜΗΤΡΟΥΚΑ ΑΓΑΘΗ, ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΣ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΙΚΟΥ ΓΚΑΤΣΟΥ
29. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΛΙΝΑ
30. ΔΟΥΡΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ
31. ΔΡΟΓΩΣΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
32. ΔΡΟΥΤΣΑ ΕΥΗ
33. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
34. ΕΥΣΤΑΘΙΑ
35. ΖΑΜΠΕΤΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΓΙΩΡΓΟΥ ΖΑΜΠΕΤΑ
36. ΖΑΦΕΙΡΕΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
37. ΖΙΩΓΑ ΕΛΕΝΗ
38. ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ
39. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΦΩΝΤΑΣ
40. ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
41. ΙΑΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
42. ΙΜΒΡΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ
43. ΚΑΛΑΝΤΖΟΠΟΥΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
44. ΚΑΡΑΒΕΛΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ
45. ΚΑΡΑΤΖΑΝΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
46. ΚΑΡΙΚΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
47. ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
48. ΚΑΤΣΟΥΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΗΛΙΑ ΚΑΤΣΟΥΛΗ
49. ΚΕΡΜΑΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
50. ΚΙΦΟΚΕΡΗΣ ΚΟΣΜΑΣ
51. ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΑΡΕΤΗ
52. ΚΟΚΟΤΟΣ ΛΙΝΟΣ
53. ΚΟΛΛΙΝΙΑΤΗ ΙΩΑΝΝΑ
54. ΚΟΛΟΚΥΘΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
55. ΚΟΜΠΟΣΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
56. ΚΟΝΤΟΓΙΩΡΓΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
57. ΚΟΡΚΟΛΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
58. ΚΟΥΤΣΟΥΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
59. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
60. ΛΑΛΙΩΤΗ ΜΑΡΙΑ
61. ΛΕΚΚΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
62. ΛΕΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
63. ΛΕΝΤΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
64. ΛΕΟΝΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
65. ΛΙΟΥΓΚΟΣ ΗΛΙΑΣ
66. ΛΙΤΙΝΑ ΕΥΑ
67. ΜΑΚΡΥΝΙΩΤΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
68. ΜΑΛΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
69. ΜΑΜΑΓΚΑΚΗΣ ΜΙΝΩΣ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΝΙΚΟΥ ΜΑΜΑΓΚΑΚΗ
70. ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
71. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
72. ΜΑΡΡΑ ΕΛΕΝΑ
73. ΜΑΡΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
74. ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΤΟΝΥ
75. ΜΕΓΑΛΟΥΔΗ ΜΑΡΙΑ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΗΛΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥΔΗ
76. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
77. ΜΗΛΙΩΚΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
78. ΜΗΛΙΩΤΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
79. ΜΙΧΕΛΟΥΔΑΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
80. ΜΟΥΚΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
81. ΜΠΑΚΑΛΑΚΟΣ ΘΩΜΑΣ
82. ΜΠΑΜΠΑΛΗ ΑΝΔΡΙΑΝΑ
83. ΜΠΡΑΚΟΥΛΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
84. ΜΥΛΩΝΑΣ ΔΗΜΟΣ
85. ΜΩΡΑΪΤΗΣ ΝΙΚΟΣ
86. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ
87. ΝΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
88. ΞΑΡΧΑΚΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
89. ΞΥΔΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ
90. ΠΑΝΤΖΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
91. ΠΑΠΑΓΓΕΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
92. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
93. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
94. ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ
95. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΑ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
96. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΗΛΙΑΣ
97. ΠΑΠΑΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΣ
98. ΠΑΡΙΟΡΙΤΣΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
99. ΠΑΥΛΟΥ ΙΟΡΔΑΝΗΣ
100. ΠΑΥΡΙΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
101. ΠΕΣΚΟΥ ΛΕΝΚΑ
102. ΠΙΤΛΟΓΟΥ ΝΙΚΟΣ
103. ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΣ ΝΙΚΟΣ
104. ΠΛΙΑΤΣΙΚΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ
105. ΠΟΛΥΚΑΝΔΡΙΩΤΗΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
106. ΠΟΡΤΟΚΑΛΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΣ
107. ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ
108. ΡΕΒΥΘΗ ΑΓΑΘΗ
109. ΡΟΥΣΣΗ ΡΕΒΕΚΚΑ
110. ΣΑΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
111. ΣΑΜΠΑΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
112. ΣΑΝΤΙΚΑΪ ΧΡΗΣΤΟΣ
113. ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΣΑΛΕΑΣ
114. ΣΑΡΡΗΣ ΝΙΚΟΣ
115. ΣΕΡΚΟΣ ΑΛΕΞΗΣ
116. ΣΚΛΗΡΗ ΝΑΤΑΛΙ
117. ΣΚΟΝΔΡΑΣ ΣΤΑΘΗΣ
118. ΣΟΥΚΑΣ ΙΑΚΩΒΟΣ
119. ΣΠΑΝΟΥΔΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
120. ΣΤΑΜΑΤΕΛΑΤΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ
121. ΣΤΑΡΡΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
122. ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ ΚΡΙΣΤΗ
123. ΣΤΑΥΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
124. ΣΤΕΦΑΝΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
125. ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΧΡΙΣΤΟΣ
126. ΣΦΥΡΑΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ
127. ΤΑΡΝΑΝΑΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
128. ΤΑΣΣΟΠΟΥΛΟΣ ΦΟΙΒΟΣ
129. ΤΕΡΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
130. ΤΕΡΖΗΣ ΝΙΚΟΣ
131. ΤΡΙΓΩΝΗ ΗΡΩ
132. ΤΡΥΠΙΑΣ ΜΑΝΟΣ
133. ΤΣΑΓΚΟΥΡΝΟΣ (ΜΑΝΗΣ) ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
134. ΤΣΑΓΚΟΥΡΝΟΣ (ΜΑΝΗΣ) ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΑΚΗ ΜΠΟΥΓΑ
135. ΤΣΑΦΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
136. ΦΑΛΑΡΑΣ ΠΑΝΟΣ
137. ΦΑΜΠΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ
138. ΦΑΣΟΥΛΑΣ ΚΩΣΤΑΣ
139. ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΗΛΙΑΣ
140. ΦΥΛΑΚΤΟΣ ΝΙΚΟΣ
141. ΧΑΛΑΡΗ ΕΛΕΝΗ, ΚΛΗΡ/ΜΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΧΑΛΑΡΗ
142. ΧΑΛΚΙΑΣ ΛΑΚΗΣ
143. ΧΑΤΖΗΔΙΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
144. ΧΑΤΖΗΝΑΣΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
145. ΧΙΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
146. ΧΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΣ
147. ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
148. ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΗΣ ΑΛΕΚΟΣ
149. ΧΡΥΣΟΒΕΡΓΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
150. ΨΙΜΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ
151. SUPREME SONGS GREECE
«Θα σωπάσουμε»: Αντιδρούν οι επαγγελματίες στην υποχρεωτική ποσόστωση ελληνικών τραγουδιών
Πιθανό είναι το ενδεχόμενο τα ξενοδοχεία της χώρας να «σωπάσουν», και να σταματήσουν να παίζουν κάθε είδους μουσική στους κοινόχρηστους χώρους τους
Αυτό θα συμβεί σε περίπτωση που ψηφιστεί το νομοσχέδιο το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση από το Υπουργείο Πολιτισμού για «τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς» και το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει την υποχρεωτική εκτέλεση ελληνικής μουσικής σε ποσοστό τουλάχιστον 45% στους συγκεκριμένους χώρους.
Όπως αναφέρουν στο ethnos.gr εκπρόσωποι των ξενοδόχων, σε περίπτωση που εφαρμοστεί το μέτρο, θα πρόκειται για υποχρεωτική επιβολή από την Πολιτεία μίας πρακτικής σε τμήμα της λειτουργίας ιδιωτικών επιχειρήσεων, η οποία «γυρίζει τη χώρα σαράντα χρόνια πίσω».
Μεγάλο οικονομικό πλήγμα
Παράλληλα, οι ξενοδόχοι κάνουν λόγο για μεγάλο οικονομικό πλήγμα στις επιχειρήσεις τους, αφού με την υποχρεωτική εκτέλεση ελληνικής μουσικής θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε χρόνο χιλιάδες ευρώ στις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων, γεγονός που θα θέσει σε κίνδυνο ακόμα και τη βιωσιμότητά τους.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Άγγελος Καλλίας, το μέτρο ουσιαστικά δεν προστατεύει την πολιτιστικής μας κληρονομιά, όπως διατείνεται το Υπουργείο Πολιτισμού αλλά στην ουσία προασπίζει και ενισχύει τα συμφέροντα των εταιρειών πνευματικών δικαιωμάτων, πίσω από μερίδα των οποίων βρίσκονται ακόμα και γνωστά πολιτικά πρόσωπα.
Μέχρι σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων παίζει στους κοινόχρηστους χώρους μουσική (π.χ. lounge) που δεν υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα και έτσι πληρώνει κάθε χρόνο λίγες εκατοντάδες ευρώ. Με την υποχρεωτικότητα χρήσης ελληνικής μουσικής σε οποιοδήποτε ποσοστό, θα πρέπει να καταβάλλουν σε εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων ετησίως ένα πολύ υψηλό ποσό, το οποίο μπορεί να φτάσει ακόμα και τις δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
«Στην ουσία πρόκειται για ένα μεγάλο οικονομικό ‘’χτύπημα’’ στους τζίρους των επιχειρήσεών μας, με το πρόσχημα ότι προστατεύεται ο πολιτισμός. Μα εμείς οι ίδιοι οι ξενοδόχοι πρώτοι απ’ όλους θέλουμε να προστατεύεται ο πολιτισμός, για να έχουμε περισσότερους τουρίστες. Μάλιστα, το νομοσχέδιο δεν ξεχωρίζει τα ξενοδοχεία που έχουν χαμηλή από αυτά που παρουσιάζουν απόλυτη πληρότητα, ούτε τα εποχικά με εκείνα που δουλεύουν δώδεκα μήνες το χρόνο. Για όλα ισχύουν τα ίδια πνευματικά δικαιώματα. Τα ποσά που θα κληθούμε να καταβάλλουμε, θα είναι πολύ μεγάλα. Μόνο για το lobby των ξενοδοχείων μας θα πρέπει να πληρώσουμε 1.500 ευρώ. Σήμερα η Πολιτεία μου επιβάλλει τι μουσική θα παίξω στην επιχείρησή μου, αύριο μπορεί να μου επιβάλλει τι φαγητό θα δώσω στους πελάτες μου ή ποια σεντόνια θα χρησιμοποιήσω. Όλα αυτά μας γυρίζουν σαράντα χρόνια πίσω και είναι απαράδεκτο να συμβαίνουν σε μια δημοκρατία», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Καλλίας
«Κανείς δεν ξέρει, πού πάνε τα χρήματα»
Κατά τον ίδιο, κανένας δεν ελέγχει αυτήν τη στιγμή τις εταιρείες πνευματικών δικαιωμάτων, ώστε να είναι γνωστό ποια είναι τα μέλη τους και κυρίως πού πάνε τα χρήματα που εισπράττονται.
«Άραγε ποιοι είναι πίσω από τις εταιρείες αυτές; Αυτό αποτελεί ένα πολύ καλό αντικείμενο έρευνας. Θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχουν και πολιτικά πρόσωπα. Δυστυχώς, αν βρεθούν σήμερα είκοσι άνθρωποι του πνεύματος και του πολιτισμού, θα μπορούν να συστήσουν μία εταιρεία πνευματικών δικαιωμάτων, να πάνε στα ξενοδοχεία και να τους ζητήσουν χρήματα για τη μουσική σε κοινόχρηστους χώρους. Ο νόμος λέει ότι εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να τους τα δώσουμε. Υπάρχουν σήμερα 25 τέτοιες εταιρείες και συνεχώς συστήνονται καινούργιες. Μάλιστα, ο… τιμοκατάλογος αποφασίζεται από το διοικητικό συμβούλιο κάθε εταιρίας. Σεβόμαστε απολύτως τα πνευματικά δικαιώματα του κάθε καλλιτέχνη αλλά πρέπει να μπει μία τάξη και να τεθούν όρια. Να γνωρίζουμε, πού πάνε τα χρήματα και ο κάθε καλλιτέχνης να παίρνει αυτά που δικαιούται. Το μείζον θέμα είναι ότι η Πολιτεία έρχεται να σου επιβάλλει κάτι στο δικό σου μαγαζί», υποστηρίζει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.
Τέλος, κατά τον ίδιο, στο πλαίσιο της συζήτησης μεταξύ των ξενοδόχων έχει πέσει στο «τραπέζι» ακόμα και η διακοπή μουσικής στους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων.
Να σημειωθεί ότι το ελάχιστο υποχρεωτικό χρόνο εκτέλεσης του ελληνόφωνου τραγουδιού στο σινεμά και σε αρκετούς κοινόχρηστους χώρους προβλέπουν διατάξεις νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού για την ενίσχυση του ελληνικού τραγουδιού, το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση το βράδυ της Πέμπτης.
Μιλώντας στην «Κ», ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης της εταιρείας Heretic, συμπαραγωγός ταινιών όπως «Το τρίγωνο της θλίψης» (Χρυσός Φοίνικας στο φεστιβάλ των Καννών το 2022) και γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ), τονίζει ότι η ενσωμάτωση ελληνόφωνων τραγουδιών σε παραγωγές και ταινίες δεν θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική σε κανένα ποσοστό, καθώς συνιστά παρέμβαση στην καλλιτεχνική δημιουργία.
Το νομοσχέδιο
Ποσόστωση στο μουσικό ρεπερτόριο επιβάλει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού σε ραδιοφωνικούς σταθμούς, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, λιμάνια, οπτικοακουστικές παραγωγές και καζίνο, με στόχο την ενίσχυση του ελληνικού τραγουδιού, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις από επαγγελματικούς φορείς, όπως οι ξενοδόχοι.
Το σχέδιο νόμου «Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης του ελληνόφωνου τραγουδιού» τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και προβλέπει υποχρεώσεις και… πρόστιμα όταν αυτές δεν τηρούνται, τα οποία κυμαίνονται από 2.000 ευρώ έως 20.000 ευρώ, για παράβαση των σχετικών διατάξεων.
Ραδιοφωνικοί σταθμοί
Το σχέδιο νόμου δίνει κίνητρα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς για αναπαραγωγή περισσότερης ελληνικής μουσικής με αντάλλαγμα… διαφημιστικό χρόνο.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
Στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενημερωτικούς και μη, που περιλαμβάνονται στο οικείο μητρώο του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (Ε.Σ.Ρ.) και οι οποίοι, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, μεταδίδουν μερικώς ξενόγλωσσο μουσικό ρεπερτόριο, παρέχεται, κατά παρέκκλιση από τις κείμενες διατάξεις, προσαύξηση πέντε τοις εκατό (5%) του επιτρεπόμενου ανώτατου χρόνου μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων, εφόσον αυξήσουν τα ποσοστά μετάδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).
Στους ραδιοφωνικούς σταθμούς, ενημερωτικούς και μη, που περιλαμβάνονται στο μητρώο του Ε.Σ.Ρ. και οι οποίοι εκπέμπουν ξενόγλωσσο μουσικό ρεπερτόριο 95% και άνω, παρέχεται, κατά παρέκκλιση από τις κείμενες διατάξεις, προσαύξηση του επιτρεπόμενου ανώτατου χρόνου μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων, εφόσον αυξήσουν τα ποσοστά μετάδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών με βάση την κατωτέρω κλίμακα:
Ξενοδοχεία
Στους κοινόχρηστους χώρους ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων το ποσοστό ελληνικής μουσικής δεν μπορεί να είναι κάτω από 45%, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο.
1. Στους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων και των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων των υποπερ. αα) και δδ) της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α΄155) και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
2. Τα ξενοδοχεία και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα της παρ. 1 υποβάλλουν εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου κάθε ημερολογιακού εξαμήνου στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας μορφότυπους από τους οποίους προκύπτει η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.
Εμπορικά κέντρα
Στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του 45% του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
Καζίνο
Στους κοινόχρηστους χώρους των καζίνο και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του 45% του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
Οι έχοντες την εκμετάλλευση των χώρων υποβάλλουν, εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου, κάθε ημερολογιακού εξαμήνου στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας τους μορφότυπους από τους οποίους προκύπτει η τήρηση της υποχρέωσης της παραπάνω υποχρέωσης
Λιμάνια και μέσα μαζικής μεταφοράς
Στους κοινόχρηστους χώρους των μέσων μαζικής μεταφοράς και στους χώρους αναμονής επιβατών αερολιμένων και λιμένων και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό μετάδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του 45%.
Οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες
Ελληνικές οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες, οι οποίες χρηματοδοτούνται με οποιοδήποτε τρόπο από τον δημόσιο, υποχρεούνται να ενσωματώνουν ελληνόφωνα τραγούδια ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο 70% του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας.
Δημιουργία βάσης δεδομένων
Δημιουργούνται στο Υπουργείο Πολιτισμού:
α) ηλεκτρονική βάση δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού και ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και
β) διαδικτυακή πλατφόρμα πρόσβασης στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων της περ. α), η οποία παρέχει επιπλέον τη δυνατότητα κατάρτισης πρωτότυπων λιστών αναπαραγωγής με χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Η διαδικτυακή πλατφόρμα αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας παράγεται αυτόματα το σύνολο των μορφοτύπων που απαιτούνται για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Στη βάση δεδομένων καταχωρίζονται ελληνόφωνα τραγούδια, ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνων τραγουδιών και ορχηστρική μουσική Ελλήνων δημιουργών, καθώς και διασκευές αυτών, κατόπιν έγγραφης συναίνεσής τους.
Πρόστιμα
Το σχέδιο νόμου προβλέπει πρόστιμα από 2.000 ευρώ έως 20.000 Μευτά μουσευρώ ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.
Αντιδράσεις ξενοδόχων
Άμεση ήταν η αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση: «Μόνο δυσάρεστη έκπληξη συνιστούν οι ρυθμίσεις σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο τέθηκε πριν λίγες ημέρες σε διαβούλευση, περί εφαρμογής ποσόστωσης στο δημόσια εκτελούμενο μουσικό ρεπερτόριο. Ατυχώς, πρόκειται για κρατικό παρεμβατισμό στην ελεύθερη αγορά που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω.
Οι Έλληνες ξενοδόχοι στηρίζουμε όσο κανείς άλλος κλάδος την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. Την προβάλλουμε και την προωθούμε ως ουσιαστικό μέρος του τουριστικού προϊόντος μας. Αλλά ο τρόπος που το πράττει κάθε ξενοδόχος πρέπει να αποτελεί δική του επιχειρηματική επιλογή και όχι να επιβάλλεται από το κράτος με τρόπο ο οποίος δεν συνάδει με το πλαίσιο αρχών και αξιών μιας σύγχρονης φιλελεύθερης ευρωπαϊκής δημοκρατίας.
Από το 1993 που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 2121/1993 μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία επιμελώς αποφεύγει να εντάξει σε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο τις σχέσεις δικαιούχων πνευματικών δικαιωμάτων και χρηστών. Παρά την απουσία συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου, ο κλάδος μας μέσω του ΞΕΕ έχει καταφέρει να καταλήξει σε συμφωνία με το σύνολο σχεδόν των ΟΣΔ. Μάλιστα με σκοπό την διευκόλυνση της διαδικασίας καταβολής – είσπραξης των αμοιβών έχει δημιουργήσει ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα υπολογισμού των σχετικών χρεώσεων στην οποία έχει ενταχθεί η πλειοψηφία των ΟΣΔ.
Αναμέναμε εύλογα πως το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναλάμβανε το δικό του μέρος της ευθύνης ώστε να εξορθολογιστούν οι σχετικές χρεώσεις και να θεραπευτούν οι παθογένειες της υφιστάμενης κατάστασης. Ειδικότερα δε, να θεσπιστεί ένα ξεκάθαρο πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των αμοιβών των ΟΣΔ.
Δυστυχώς, οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού κινούνται σε διαφορετική κατεύθυνση. Είναι παραπάνω από βέβαιο πως αν τελικά εφαρμοστούν, θα αποβούν εις βάρος τόσο των επιχειρήσεων και των πελατών τους, όσο και των δικαιούχων. Γιατί προφανώς οι επιχειρήσεις θα προτιμήσουν να αφαιρέσουν τη μουσική από τους κοινόχρηστους χώρους τους αντί να εφαρμόσουν μια ακόμα ακατανόητη ρύθμιση που μόνο το προϊόν μας επιβαρύνει και αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποιο σκοπό εξυπηρετεί πραγματικά.
Ελπίζουμε ότι στη διαδικασία της διαβούλευσης θα επικρατήσει η λογική. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλώνουμε κατηγορηματικά πως θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που μας παρέχει η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να αμφισβητήσουμε την νομιμότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης».
Πηγές: parapolitika – antimedia